• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Festa med hummer & egentillverkad tzatziki

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag vill gärna ha något gott att förtära "på festen", samtidigt som maten ska bidra minimalt med kalorier där kalorier får gärna komma från en annan kallorikälla. 10% Grekiskt yoghurt + gurka + 2-3 klyftor vitlök + lite olivolja + citronpeppar + salt + dill + rosmarin, oregano & torkad persilja (persilja skall ALLTID vara med i samband med vitlök). Blir dippen för tjock, spä gärna ut den med lite mjölk, grädde eller annat...

Sen är det bara att dela hummern, ta ut godbitarna (stjärten med rensad tarm), lägga till klorna för senare knäckning och servera med lite nyttig sallad (krisp-sallad blandat med eco-rucola + olivolja & citron). Svårare än så är det inte!

Surdegsbröd (kolhydrater) är ett tillbehör upp till dig. Ta det som du känner bäst för eller hör med Jappe vad som lämpar sig bäst enligt LCHF...
tzatziki-hummer.jpg
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Festa med hummer & egentillverkad tzatziki

Jag vill gärna ha något gott att förtära "på festen", samtidigt som maten ska bidra minimalt med kalorier där kalorier får gärna komma från en annan kallorikälla. 10% Grekiskt yoghurt + gurka + 2-3 klyftor vitlök + lite olivolja + citronpeppar + salt + dill + rosmarin, oregano & torkad persilja (persilja skall ALLTID vara med i samband med vitlök). Blir dippen för tjock, spä gärna ut den med lite mjölk, grädde eller annat...

Sen är det bara att dela hummern, ta ut godbitarna (stjärten med rensad tarm), lägga till klorna för senare knäckning och servera med lite nyttig sallad (krisp-sallad blandat med eco-rucola + olivolja & citron). Svårare än så är det inte!

Surdegsbröd (kolhydrater) är ett tillbehör upp till dig. Ta det som du känner bäst för eller hör med Jappe vad som lämpar sig bäst enligt LCHF...
Visa bilaga 126603

Låter kanon. Bara hummern inte är dillkokt.
ERIKPER
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Festa med hummer & egentillverkad tzatziki



Surdegsbröd (kolhydrater) är ett tillbehör upp till dig. Ta det som du känner bäst för eller hör med Jappe vad som lämpar sig bäst enligt LCHF...
Visa bilaga 126603


Det var ett tag sedan jag åt hummer. Förr i världen smockade vi i oss humrar emellanåt. Jag lyckades få hummer själv ibland i havet där ingen trodde att de fanns.

MEN! Jag kan inte komma håg några speciella tillbehör förutom öl och brännvin. Det viktigaste var koktiden. En halvminut för länge så var det kört.

Vi kan ha levt i någon sorts lycklig okunskap om vad dagens matmode kräver??!

Jappe
 
Toppen