• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

femmans växel

P

per-olof

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: hymer
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.5 td
Årsmodell Chassie: 1998
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: b544
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1998
Ämnesområde: Växellåda
Hej på er! jag funderar på det här med femmans växel att den skulle vara så ömtålig.Jag pratade med hymer i örebro och dom hade aldrig hört talas om detta.

F

F.d. 29925

Guest
Nej, säljaren brukar ju inte drabbas av dessa problem. Däremot köparna.
Det viktiga är i alla fall att man är medveten om företeelsen så att man inte överbelasta högsta växeln på låga varv.:rolleyes:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Ha! Har talat med herrarna i örebro om detta för några år sedan. Jo, kröp det fram efter att jag hänvisat till garanitvister i UK, det var ett problem men det var körstilsrelaterat.
Detta är nog delvis sant men det finns personer i klubben som drabbats utan att ha suttit och "fiskört" med lågt varv på femman. Finns också en del skivet i någon av de svenska hubilstidningarna.

F

F.d. 9311

Guest
Hej på er!

Jag pratar med kunder varje dag som har husbilar med dessa växellådor, så jag har fått höra en hel del tråkiga historier om detta. Ofta blir begagnat-köparen inte varse detta förrän efter olyckan är framme. Kunskaps-överföringen om detta är inte alltid bra när bilarna byter ägare. Försök hålla 75-80 som undre hastighetsgräns för 5:ans växel, så slipper ni tänka på det problemet.

Tack Ulf/Lena för tips om olja, det skall jag tipsa mina kunder om.

Ha det gott!
Victor.

F

F.d. 25093

Guest
Jag löste mitt problem med att köpa en Effektmodul till min Fiat Ducato2.8 JTD 128hk Ny effekt blev ca 145-147hk Dett gjorde att vridmomendet på motorn blev bättre och diesel förbrukningen sänktes med ca 0,2dl/mil.Femmans växel kunde jag använda mera pga.mera drag kraft ex.stigande lutningar......Fyrans växel bör läggas i vid ca 70-75km/tim.
Vad jag har läst så har femmans växel ett för stort kuggdrev/ombyggnad tror jag kostar över 8000kr ????
Effektmodulen ProMotech var mycket enkel att montera tog ca 5min billig var den 2008 ca 5500kr inkl.frakt.
Kolla www.promotech.se
Lycka till Pelle

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej traknagg, om du har en boxtrimmad JTD så är den väl nyare än 2001, och då har du redan från början den lite nyare och hållbarare lådan i din bil.
Backväxeln till vänster och framåt ?
De klenaste lådorna sitter i modellerna mellan -94/-95 till 01/02.
Med backväxeln till höger och bakåt.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 25093

Guest
Ursäkta stämmer min bil är Eura Mobil 632-5B årsm.2002 troligtvis nyare låda????
Men jag har fått erbjudande att bygga om lådan..det var 2007...
Vi hörs P.J.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja om din bil har den lite nyare lådan (backläget till vänster och framåt på spaken) så finns det rätt många utväxlingar till femman att välja på. Och oftas så byts dreven för att just få annan utväxling och inte för att ingreppskuggen har pajat.
Om man bara byter dreven till ny utväxling och behåller ingreppsring synkning m.m. så behöver en ny utväxling bara kosta "några" tusenlappar.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 5333

Guest
KalleiViken skrev:
Ha! Har talat med herrarna i örebro om detta för några år sedan. Jo, kröp det fram efter att jag hänvisat till garanitvister i UK, det var ett problem men det var körstilsrelaterat.
Detta är nog delvis sant men det finns personer i klubben som drabbats utan att ha suttit och "fiskört" med lågt varv på femman. Finns också en del skivet i någon av de svenska hubilstidningarna.

Problemet är/var att de flesta kör husbilen som de kör Personbilen, dvs. lägger i 5:an vid 70. Husbilen ska köras som Lastbil med fullt last, dra på 4:an upp till 80-85 sedan kan du lägga i 5:an. Kör Aldrig saktare än 85 på 5:an. Har själv ört 11000 mi med 01.a utan problem.

Toppen