• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Feltips för svårstartad Fiat 2.8 TD

elegance

FD HBK Medlem
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Våran Burstner blev mer o mer svårstartad när den blivit riktigt genomvarm i motorn men har hoppat igång sen den fått svalna av lite mycket irriterande minst sagt . Kontaktade en verkstad som rådde mig att i första hand byta filter vilket jag gjorde men felet kvarstod. Lämnade då in den till en verkstad som efter en minst sagt besvärlig felsökning upptäckte att packboxen på axeln i dieselpumpen var skadad så hela pumpen måste monteras loss för att komma åt att byta den. Det blev så att när motorn är varm läcker packboxen igenom på sugsidan så att motorn får ingen diesel men när den kallnat tätade den bättre och då hoppade motorn igång, det går ett antal sköna tusenlappar till det här men det är det värt :):):):)

F

F.d. 23327

Guest
Sv: Feltips för svårstartad Fiat 2.8 TD

vanligt fel förmodligen orsakat av dagen miljödiesel som torkar ur alla gummidetaljer.
Det är en lite o-ring på axeln och en skicklig mek som är van vid dieselpumpar kan byta den med pumpen på plats.
När bilen står still så rinner dieseln tillbaka till tanken och ofta läcker det inte synligt när motorn går då det är ett skapligt övertryck i pumpen

Toppen