• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felsökning generator/laddning

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på hur jag kan felsöka laddningen i bilen från motorn? Finns det någon site / forum där man kan fråga?

Har haft bilen på verkstad men de hittar inte felet. Den ger ca 12,8-13.8 V som max och just nu går det ca 12A från bodelen till bildelen när jag kör. Det skulle kunna vara generatorn, men hur kollar man att det verkligen är den. Den kostar ju en del.

Är en Fiat 3,0 L 2014-15. .

mvh Oskar
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på hur jag kan felsöka laddningen i bilen från motorn? Finns det någon site / forum där man kan fråga?

Har haft bilen på verkstad men de hittar inte felet. Den ger ca 12,8-13.8 V som max och just nu går det ca 12A från bodelen till bildelen när jag kör. Det skulle kunna vara generatorn, men hur kollar man att det verkligen är den. Den kostar ju en del.

Är en Fiat 3,0 L 2014-15. .

mvh Oskar
Hej
Hade detta fel på en Carthago på Fiatchassie, mycket felsökning blev det, bl a generatorbyte utan framgång, men det visade sig vara för klen kabelarea mellan generator och bilbatteriet.

Fiat hade en grövre kabel som originaldel och efter bytet fungerade allt som det skulle.

Jobbet gjordes av BiÖ Och mitt tips är att kontakta dom för info, vet att ett flertal bilar blev åtgärdade efter att detta fel blev upptäckt.
Lycka till

Hejs
Claes 105
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
158
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, vet inte men om du kollar med multimeter med motorn igång på batteriet så bör du ha 14,5 volt, om inte så är antingen regulatorn eller generatorn kass, tyvärr.
På en del generatorer så sitter regulatorn inne i, en del går ej att byta.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är inte omöjligt att en frisk generator/regulator bara ger max 13,8 V om batteriet är urladdat eller om det är fel i en cell. Har du dessutom klena kablar som Claes 105 påpekar så förvärras det hela.
Jag hade först laddat upp batteriet fullt med en extern laddare, ev med den inbyggda laddaren, sedan låtit bilen stå någon timme och sedan kollat vilken laddningsspänning du får från generatorn. är den OK (ca 14,4V) så är kablarna för klena. Mät sedan spänningen på batteriet, är den under 12,7 V, (EG ca 11,5 V) är en cell i batteriet kortsluten.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på hur jag kan felsöka laddningen i bilen från motorn? Finns det någon site / forum där man kan fråga?

Har haft bilen på verkstad men de hittar inte felet. Den ger ca 12,8-13.8 V som max och just nu går det ca 12A från bodelen till bildelen när jag kör. Det skulle kunna vara generatorn, men hur kollar man att det verkligen är den. Den kostar ju en del.

Är en Fiat 3,0 L 2014-15. .

mvh Oskar
Det finns många trådar i forum, sök på laddningsproblem.

Vad har du för typ av bodelsbatteri, bly eller Lifepo4. DC/DC laddare till bodelen.
Strömmen på 12A kan vara lyse mm. för bildelen som går baklänges från bodelsbatteriet. Kolla att inga säkringar/ glappar har löst ut vid startbatteriet.
Det kan även vara avbrott eller glapp i någon kabelsko till startbatteriet. Det har flera råkat ut för, kan vara svårt att upptäcka.
Det är inte helt ovanligt med jordfel, se över jordpunkterna under motorhuven.

Tänds laddningslampan inte när du vrider på tändningen, om inte kan den vara trasig eller att D+ kabeln har lossnat från generatorn. Då kommer inte generatorn att ladda.

En bra investering är en tångampermeter, då kan mäta direkt på kablarna för att se om det flyter ström genom dom. Så kan man även upptäcka glapp och brott i kablarna.
Det finns modeller som har en del av en multimeter funktioner också.

 

Mick Rougnar

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
23252
Medlemskap
2024
Hej,

Någon som har koll på hur jag kan felsöka laddningen i bilen från motorn? Finns det någon site / forum där man kan fråga?

Har haft bilen på verkstad men de hittar inte felet. Den ger ca 12,8-13.8 V som max och just nu går det ca 12A från bodelen till bildelen när jag kör. Det skulle kunna vara generatorn, men hur kollar man att det verkligen är den. Den kostar ju en del.

Är en Fiat 3,0 L 2014-15. .

mvh Oskar
Hej, om du har en "smartgenerator" installerad så är det tydligen så att den slutar ladda när startbatteriet uppnått rätt spänning/laddning.
Om du då har kylskåpet igång på el när du kör så visar displayen på minusladdning.
Jag har en Carthago 2017, och jag uppmärksammade att den inte laddade mina bodelsbatterier när jag körde.
Enligt verkstan som kollade upp det hittades inget fel på generatorn. Men nu när jag tog upp problemet i höstas igen med verkstan
så visste dom att berätta om problemet med "smartgenerator". (Dom har väl blivit informerade från Carthagofabriken)
Dom sa att man kunde dra en extra kabel från startbatt. till bodelsbatt. , till en väl tilltagen kostnad.
Jag är tveksam till en sån lösning.
Kanske finns det någon som har en bra lösning på detta?

Mvh Mick R
 
Toppen