• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felsökning av värmepanna

F

F.d. 55128

Guest
Behöver tips när jag ska börja felsöka min Truma panna.
Husbilen är en Renault J5 - 88.

Den har stått still. Pga år innan jag köpte den.
Jag har renoverat in-/utvändigt.

Jag har 2 reglage (osäker på vad de gör) , ett som verkar vara för att ställa in temperaturen på värmen i bodelning och ett för att ställa in temperaturen för varmvattenberedaren.
Det som hör till varmvattenberedare händer det ingenting när jag vrider på (finns en lampa som jag tycker borde börja lysa).

Jag har bytt de 2 batterierna som används för att starta pannan. Håller ner reglaget som jag tolkar ska tryckas ner för att tända, men ingenting händer?
Jag kan dock aktivera kalluftsventilationen i olika hastigheter.

Till spisen kommer det gasol.

Kyl och ugn vet jag ej hur jag testar.

Säkringar ovanför spisen är kontrollerade (på manöverpanelen).

Var börjar jag felsöka?
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Felsökning av värmepanna

Försök att hitta beteckning för den Truma anläggning som du har. Därefter kan du Googla för att kanske hitta en instruktionsmanual på webben. Det brukar finnas till de flesta pannor förekommande på gamla och nya husbilar och husvagnar.
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: Felsökning av värmepanna

varmvattenberedaren har ett vred för att ställa temp och en knapp för att aktivera den,det sitter en grön lysdiod som tänds när den är aktiverad och en röd som tänds när den gått i skyddsläge.
truma pannan har en microbrytare som du påverkar när du vrider på vredet på den och då ska du höra ett tickande ljud när tändboxen med batteriena i ger gnistor,sedan trycker man ner vredet för att släppa på gasen och när tickandet slutar så har pannan tänt och man kan släppa upp vredet igen.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Felsökning av värmepanna

Beredaren är en Truma BO/14 enligt den medföljande manualen.
Båda lamporna (grön/röd) är släckta och enligt manualen kan detta bero på att en smältsäkring har gått eftersom drifttermostaten är defekt.

EDIT: kopplade under kvällen in ett separat batteri direkt på plus/minus till beredaren och den startade (tickade-försökte tända). Misstänker kabelbrott eftersom det inte kommer fram ström (mätt med multimeter) via originalkablarna. Är originalkablarna kopplade direkt till bodelsbatteriet eller går de via något relä eller säkring?
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.199
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Felsökning av värmepanna

Hejsan, det går nog inte att ge ett bra svar på vart och hur kablarna är matade till v.v. beredaren eftersom den biten är dragen av husbilstillverkaren och är olika både på fabrikat och årsmodell.

Men det brukar aldrig sitta ett relä på vägen fram, och det finns troligen en säkring i bodelens säkringsbox som är till v.v. beredaren, men det är mycket möjligt att säkringen inte bara är till beredarens försörjning utan även till något mera.

Tänk också på när du gräver i bodelens 12V försörjning, så är även minus draget med kablar till stora delar och man kan bli väldigt fundersam ibland innan man kommer på att det kan vara dålig kontakt på minussidan lika gärna som på plussidan, som man ofta först utgår från.

Så när du mäter spänning vid någon förbrukare så mät mellan plus och minus kabeln där, men sätt även ex. mätinstrumentets minus direkt på batteriets minuspol för att se om du får samma resultat på pluskabeln vid förbrukaren då med, o.s.v.

Man kan också för det mesta utgå från att det finns spänningsfall i 12V elsystemet på en äldre bil vid kopplingsplintar, kabelskor m.m.
Det kan se ut att vara bra spänning fram till något vid mätning, men när prylen är igång och drar ström så bör man också kontrollmäta för då kan spänningen dyka betydligt.

Lycka till m.v.h. JANKRO.
 
Toppen