• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkoder Fiat Ford Peugeot Renault Mercedes Volkswagen

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Ja dom har glödstift och dom har man inte bara till kallstart .Dom är med och jobbar hela tiden även när motorn är varm
Vad jag vet har alla moderna dieselmotorer gödstift
Jag tror inte glödstiften används mer än vid start. I annat fall är det ingen dieselmotor utan en glödstiftsmotor, även kallade semidiesel eller Hesselmanmotor
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
-----------------------------------------
Hejsan, din 2,8 är ju rätt gammal och har ju egentligen bara elektronisk insprutning som elektronisk finess i bilen samt lite andra vanliga tillägg. Det kan ju bråka också men ändå så är det ju rätt basic teknik och skulle det bråka så är det oftast inte så svårt att hitta felet. Det hade kanske varit bra om utvecklingen hade fått stannar där ungefär och bara förbättrats/uppsäkrats lite lite mer.

Ju nyare bil, ju mer elektronik och det mesta av den är ju till för avgasreningen. Det finns ju dessutom elmotorer som styr gasspjäll och EGR-ventiler m.m. De behövs ju inte alls för att hålla motorn igång utan enbart för avgasreningen. Eftersom det normalt saknas gasspjäll och vacuum i en diesel så sitter det stegmotorer för att röra på dem och elektronik för att mata dem. Lägg ovanpå detta kontrollavkännare till de flesta funktionerna och som också går sönder, så första felsöket går ut på att se om det är kontrollavkännarna som är trasiga eller om det är prylen de övervakar som är trasig.
Ovanpå detta kan vi lägga luftmassemätare, dubbla lambdasonder samt avkänning till partikelfiltret, regenerering av partikelfiltret m.m.....

Vidare till drivningen. En vanlig sexväxlad låda som växlar med hjälp av en dator, elektronik och hydraulik och heter robotlåda, men kallas ibland automatlåda för att förvilla tekniskt ovetande personer som då tror att de köper en automatlåda. Koppling och växlingsrörelserna utförs med hjälp av motorer, hydraulik och avkännare, och bangar ur ibland.

Senaste åren så slutade Fiat med den fina 3L motorn för den var svår att avgasrena tillräckligt. I stället stoppade man i trimmade 2.3L motorer för att klara av förbränningskraven med mera elektronik.

Ovanpå detta, variabla turboaggregat som styrs av elektronik och som absolut inte är gjorda för att få vila upp sig utan att få röra på sina justerbara vingar under ett halvårs avställning :).

Jag har jobbat mycket med elektronik och mekanik som har haft förmånen att få tillbringa sin livstid inomhus, men ändå bråkat och j....... så man kunde bli tokig. När man placerar detta i en bil som lever i temperaturer mellan kanske +45° och -35° samt kondensfukt, skakningar m.m....... :confused:.

Kort sagt, det måste bråka och gå sönder samt vara svårt att hitta felen på. Det är ju bra så länge som man har gällande garantier även om bilen blir stående på verkstad länge. Men det kan bli dyrt när garantierna är borta och bilen börjar bli gammal.

Detta inte alls illa menat till de som har nyare bilar.

Med tanke på priset så kanske det borde vara livstidsgaranti på vissa delar, samt flera återkallningar med utbyte av svaga delar till förbättrad konstruktion innan de går sönder och garantierna är slut.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Jag glömde de fantastiska nya generatorerna som också lever sitt eget elektroniskt styrda liv för att ev. kunna spara två droppar bränsle ibland då batteriet är välladdat.
Bra formulerat! Avgasreningen har gjort dagens ICE motorer mycket komplicerade.
Elbilarna blir betydligt enklare att ge service på, dvs elmotorn.
Men övrig teknik där hundratals givare skall ge information till en mjukvara som ger autonom körning kan bli en mardröm :)
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
läser här om olika önskem ål men skall allt uppfyllas så birdet dyrt oc gnälls för det .
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Mitt glödstift blinkar när jag har startat är det svårt att byta bilen startar ändå i alla lägen har aldrig strejkat varje gång i fem år när jag haft den
Att det blinkar efter start betyder oftast att du har ett fel på ett eller flera stift, eller dess mätningar.
Har man ett eller två trasiga så går oftast bilen lätt att starta ändå. Problemen kommer när det börjar bli kallt ute.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra formulerat! Avgasreningen har gjort dagens ICE motorer mycket komplicerade.
Elbilarna blir betydligt enklare att ge service på, dvs elmotorn.
Men övrig teknik där hundratals givare skall ge information till en mjukvara som ger autonom körning kan bli en mardröm :)
Nja. Motorn i sig är kanske "enklare" att göra service på men det är enormt mycket mer elektronik att få en elbil att rulla mot en fosildito....
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nja. Motorn i sig är kanske "enklare" att göra service på men det är enormt mycket mer elektronik att få en elbil att rulla mot en fosildito....
Det är väl för att man har fått för sej att elbilar också måste vara självkörande. Det kan ju inte ett fordon med ICE klara av, det kräver ju elektronik som inte kan byggas in i det... :twitcy: :twitcy: :twitcy:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om en ser på selve drivlinjen så er mengden med elektronikk i bil med forbrenningsmotor vesentlig større enn på en elbil. Elbilen for fremdrift har i prinsipp en liten dator for å styre en til fire power enheter (invertere som gir 3-fas strøm til motoren - frekvensen avgjør hastigheten). Om bilens hastighet er større enn motoren så blir returstrømmen matet tilbake til batteripakken ved hjelp av likerettere og mppt lader. Strengt tatt trenger en ingen sensorer og avansert styring for dette. Styrings elektronikken i en quad drone er mer kompleks enn for en elbil. Grunnet det høye dreiemomentet fra null så trenger ikke en elbil veksellåda.

De eneste slitedeler i drivlinjen er kulelager og dekk, selv bremsebelegg holder nesten evig grunnet regenerative bremser.

All annen elektronikk er for andre funksjoner enn fremdrift.
 

kejo

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
12839
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Mercedes 3,0 liters V6. Aldrig varit något krångel eller konstiga felmeddelanden.
Hej
Hade en Fiat 2012 ofta felmedelande avgasventiler laddning osv. 2017 köpte jag en hymer ML 620 med Mb drivlina inte ett meddelande på 4000 mil en helt annan klass
 
Toppen