• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkoder besiktning

Harald55

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21696
Medlemskap
2024
Hej! Ford Transit 2008 130 hp som jag har hemma. Förmodligen hade batterimodulen under passagerarstolen löst ut. Laddning med 230volt. (Finns solcell med) Tomt batteri (dåligt) när jag skulle besikta. Fixade det och lyckades besikta men fick mot extrapröjs en massa 8 st felkoder efter batteri problemet. Går dessa att släcka själv eller måste jag ta mig till en Ford verkstad och betala fantasisummor. Jo jag har råd att betala men som gammal mek innan elektroniken är ju detta en utmaning. Allt finns på besiktningsprotokollet.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Ingen i bekantskaps kretsen som har en OBD2 Läsare ?
Skiljer i.of lite från dom olika modellerna hur mycket och vad dom kan läsa och återställa.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
En OBD-2 läsare kan inte ändra tillbaka en motormappning. Det är nog en Fordverkstad man får uppsöka. Jag skulle dock inte sitta och oroa mig för mycket om min husbil är trimmad eller ej.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej! Ford Transit 2008 130 hp
Beroende hur mycket du kört efter detta så brukar felkoder som sätts p.g.a dålig eller ingen 12V gå ur av sig själv efter ett antal starter/körningar.
Gör de inte det så borde en typ Mekonomenverkstad klara att släcka dem.
För att släcka alla typer av felkoder krävs en lite mer avancerad OBD2-läsare än lågprismodellerna.
 
Toppen