• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Felkod ER1 på kontrollpanelen

F

F.d. 50438

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato Maxi
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3,0 Multijet turbodiesel 157 hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Argos 747-2
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elsystem
HJÄLP! 12 V systemet vägrar hoppa igång efter att jag kopplat ifrån det.
Jag har ett EBL 220-2 block och styrpanelen heter DT 220 B.
För ca 2 v sedan kopplade jag bort bodelsbatterierna från 12 V systemet. Gjorde det via kontrollpanelen enligt anvisning och det såg ut att fungera. De sista 4-5 dagarna har jag kopplat upp bilen mot 220 V och laddningen skall ju fungera ändå och det har det gjort då det är full kräm i batterierna. När jag skall slå igång systemet (genom att trycka på 12 V-knappen på kontrollpanelen) så hoppar displayen igång men endast till 12 V OFF. Den säger även att jag ska ladda bodelsbatterierna!?. Då jag trycker en gång till på 12 V knappen för att starta systemet så står det ER 1 DEFECT i displayen.
Hittar ingenstans vad den felkoden betyder men uppenbarligen så tycker EBL:en att batterierna behöver laddas. Till saken hör att batterierna är nya.
Jag laddar o laddar (mätt o kontrollerat) men det går inte att trycka igång systemet. Finns det någon i detta forum som har lösningen på detta delikata problem :confused:
//Mats
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Testa följande:

Slå av hela systemet:
Press the “Battery menu” button and keep it held down for at least 10 s.
The display will illuminate for 5 s.
The leisure battery symbol will flash for 5 s.
The display will go out afterwards as the system is now switched off.



Sedan slå på:
Press the “12 V” button and keep it held down for longer than 5 s.
The display will illuminate.
The motorhome and leisure battery symbols flash.
After 5 s: Battery isolation will be deactivated. The system is now
switched on.
 
F

F.d. 50438

Guest
Tack för att du svarade. Dock är det samma instruktioner som jag har tillgång till och som jag har följt. Dock utan att systemet hoppat igång.
Efter att ha läst lite olika inlägg så slog det mig att när jag stängde av systemet så kom det ett distinkt klick. Det var väl troligtvis ett relä som slog ifrån. Då jag försökte slå på systemet så kom det inget klick. En tanke är att det är ett relä som inte vill fungera riktigt.
Min plan är att gå ut och mäta att spänningen in i EBL:en är lika med spänningen vid batteripolerna så att det inte är några förluster på vägen. Är det OK tänkte jag försöka plocka av höljet på EBL:en och knacka på de reläer jag kan identifiera. Jag har ett elschema och hoppas sakerna är bra märkta.
Om någon vänlig själ, mer kunnig än okunniga jag, läser detta och inser att jag håller på att göra något tokigt så är jag glad om denne hojtar till. Jag vill ju inte förstöra något och EBL:en ser väldigt dyr ut ;)
 
Toppen