• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Felaktiga hastighetsgränser på nya TomTom-kartor.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Felaktiga hastighetsgränser på nya TomTom-kartor.

Tyvärr är inte TomTom ensamma om detta. Vissa 80-sträckor visas fortfarande som 90 hos bl.a. iGO.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Inget av de nya hastighetsändringarna finns med på TomToms nya kartuppdatering, dvs sänkningen till 100, 80 och 60.
Är det likadant på övriga fabrikat?

TomTom skyller på vägverket som är dåliga på att informera.

Jag instämmer, Jag har även funderat över alla vägarbeten som i tid o otid är markerade på TomTom som inte är aktuella, varken skyltade ellet praktiskt pågående. Jag har även aktivt skickat in förändringar till TomTom runt ikring Uppsalatrakten där jag bor ett par stycken redan för 6-7 år sedan men det har aldrig hänt något med mina påpekanden. Exempel Polisen i Uppsala flyttade för ca 6-7 år sedan till ett nytt fint hus ca 1000 meter bort men fortfarande i den senaste versionen av karta som kom i juni är man kvar på den gamla adressen. Tyvärr tror jag inte TomTom är så intresserade av Sverige mer än att sälja GPS,er. Intesset ligger nog mer i Central-o Syd Europa.
Ska verkligen Vägverket tala om för TomTom när dom gör en förändrig?? Det är väl TomTom som ska ta reda på det av Vägverket. (Dom har kanske ett avtal med varandra)

Mvh

larsemil

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Tack, nu förstår jag!!!

Trodde det bara var jag som gjort något fel, att den inte var uppdaterad på rätt sätt.. Jag har pratat med en vän som har samma GPS som jag och han säger att hans alltid visat rätt hastighet..

Nu vet jag att han har fel:wub:

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Samma på den nya Garmin 3597 LMT

Förutom hastigheterna så uppdateras kartorna dåligt. ex. nya Hedvägen och västra ringvägen i Trelleborg finns inte med.
Inte på Eniro eller HItta men på Google Earth finns den med

F

F.d. 29775

Guest

Generellt mycket dålig uppdatering av info när det gäller Sverige.
(karter, hastigheter ., vägnamn etc. )
Helt annorlunda på kontinenten. Allting korrekt uppdaterad hela tiden incl. trafiksituationen.

F

F.d. 53053

Guest

Har en Navigon lika dant med den, det gäller hålla koll på hastighets mätaren och vägskyltarna,
:wideeyed:

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Garmin 2595lmt har samma problem. Kontaktade Garmin och de skyllde på dem som uppdaterar kartor och bad mig redogöra för de vägar som ej var riktiga. De skulle vidarebefordra till kartansvariga. Fick efter en månad en generellt meddelande att det fanns nya kartuppdateringar att hämta, vilket jag gjorde. Tyvärr var hastighetsinformationen fortfarande fel! ( jag har i och för sig endast kollat E20 o där visar det 90 km/tim)
Bengt

RichardK

FD HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
10957
Medlemskap
2022

Har kört med två GPS´er ett tag, en TomTom och en Telia Navigator i telefonen.
Navigatorn ska ju vara onlineuppdaterad men det märks inte så ofta, tyvärr. Den visar också fel hastigheter där de sänkts.
Men om man jämför med Trafikverkets Rastplatsförteckning och statusen på uppdateringen där så kan man lätt misstänka var en brist finns. Å då är det ändå en skattefinansierad statlig myndighet det handlar om. Nog borde man kunna kräva att dokument och uppgifter som kommer därifrån är alldeles riktiga och uppdaterade.
Det är nog ganska dumt att gå efter GPS-hastigheterna. Förmodligen är det skyltarna som gäller!

JoYLos

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2025

Det var bra att veta att senaste kartorna inte heller har rätt hastigheter. Vi står nämligen i valet av att köpa kartor och uppdatera våran Garmin Nüvi 3760 (har inte livstidsuppdatering) eller köpa en ny Gps ev TomToms Caravan&Campers. Då vet man att det ändå inte stämmer med hastigheten.
Förresten kanske någon har erfarenhet av Tomtoms Caravan&Campers?

Toppen