• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fel på växellådan femmte växen hoppar ur

F

F.d. 13962

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato 13
Chassietyp: Standard
Motortyp: bensin 2,0 75hk
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: fiat dethleffs globe sd
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej
Jag har nyligen köpt en gammal husbil och redan första resan dök det upp en del problem dels får jag inte igång varmvatten beredaren (truma) röda lampan tänds efter en stund har provat flera gånger jag vet att förra ägaren inte har använt varmvatten på många år behövs det rengöring ,service ,byte av något problem 2 dök upp som tur var i slutet på resan femte växeln började hoppa ur fick försöka att hålla i spaken i läge så att jag kom hem någon som har tips råd bra verkstad trolig kostad mm:confused:
 

stampe

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
986
Medlemskap
2024
Hej! Jag hade samma problem när vi åkte hem från Italien i år att femman hoppade så vi fick också hålla kvar växelspaken, innan vi hade tagit oss hem så rasslade det rätt bra i lådan. Detta är tyvärr ett vanligt fel på ducato fem växlade bensinare 89-92 enligt verkstäder och den bildelsdemonteraren som jag har pratat med. Jag hoppas att jag har fel för din skull men för mig slutade det med att jag får totalrenovera växellådan. En ny växellåda kostar ca40000kr och på bildelsdatabasen så finns det bara 3st beg i Sverige pris mellan 20000-28000kr.Att renovera den som jag gör kommer att kosta mig ca25000-30000kr inkl arbete. Jag har en Kontiki -92 bensinare, men jag hoppas innerligt att jag har fel i ditt fall.
mvh Rolf
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ett "kitt" med delarna du behöver till 5'e växeln kostar 168€ på Axel Augustin i Tyskland (art. nr. 3290003) plus ev. några lager och ett par packboxar när man ändå gräver i lådan. Tyvärr är det nog svårt att hitta någon som inte överdebiterar arbetet om man inte kan fixa det själv eller är bekant med någon som kan. Det kan vara rätt svårt att mecka växellådor och ibland behövs några specialverktyg men det brukar gå att fuska sig runt.

http://www.axel-augustin.de/shop/in...0663_70672/category/getriebeteile-5-gang.html

Lycka till och hoppas du hittar någon "genväg" JANKRO.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej!
Hade samma fel på en BÛRSTNER -87. Byggd på Fiat Ducato. Talade med en bilmek. som sysslade mycket med Fiat. En del växellådsserier kom ut med fel längd på oljestickan, med påföljd att lådan gick med för lite olja, därav raset. Min låda gick inte mer än knappa 11.000 mil. Har numera bytt ut den husbilen. Åter till ditt problem. Det lär finnas en annan typ av låda som passar, kommer tyvärr inte ihåg om det är Peugeot J 5 eller om det var Citroens låda. Hittar Du en låda så är den inte svår att byta med normal händighet. Utbudet på lådorna lär bli större, med fler passande märken. OBS! Glöm inte kolla nivån i lådan. Stickan sitter i bakkant, mot torpedväggen, kan vara lite svår att nå. Ett tips till Er med FIAT Ducato bensinare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej B-ILA. Det stämmer helt som du skriver att lådorna passar lika bra om de kommer från Fiat, eller både Citroen och Peugeot, tyvärr ökar det inte utbudet på skrotmarknaden i alla fall för det är samma Fiatlåda i alla tre (jag tror att det är Fiat som är ursprungstillverkare av lådan) så de hamnar på samma reservdelshylla när skroten har plockat bort dem från bilarna. På samma sätt är det med bensinmotor'n i alla tre fabrikaten, men den är inte från Fiat som många tror utan den kommer ursprungligen från Peugeot och satt från början i deras 505 personbilsserie.

Ju fler kockar ju s..........................Inte illa menat jag har själv en. JANKRO
 
F

F.d. 622

Guest
Ny här så detta blir mitt första inlägg! Funderat på det här med växellådan på Fiat! En del har ju haft och har problem med 5:ans växel, var det vissa modellår eller? Har just köpt en Bûrstner Argos 7482G årsmodell 08 är det samma erfarenheter på dom nya eller är det något som ligger på dom äldre modellerna??
 
Toppen