• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Fel på AC:n i bodelen

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jaha ny bil, nya problem.
I höstas, när jag köpte bilen provade jag ac:n en kort stund för att se om den kylde (vilket den gjorde).
Nu, med nya litiumbatterier och sinusinverter, tänkte jag göra ett riktigt kapacitetstest.
Testade för någon månad sedan men kompressorn slog av direkt.
Idag var det 32grader i bilen och 25 ute så det var perfekt för ett långt test...

Kompressorn startade utan problem och insuget var drygt 30grader och utblåset 6.
Men kompressorn gick ändå bara 2-3minuter och vilade 2.

Då minnedes jag att jag läst om någon med liknande problem på detta eminenta forum.
Letade rätt på den tråden för att se hur den personen löst det.
Han hade fått en ny på garantin men någon smart person hade tipsat (jag själv) om att det lät som någon givare satt fel.

Ringde Dometics support och frågade om de visste om de hade något fabrikationsfel på dessa eller om mitt antagande var rimligt.
Men jag fick negativt svar på båda men han var behjälplig med ett kopplingsschema.
Så jag la ut lite skivor på taket och la mig i solen för felsökning.
Lyfte på yttre höljet och passade på att rengöra kondensorn.
Lyfte sedan frigolit höljet om förångaren och följde rören.
Men va i H-E!
Sensorn på förångaren (ska känna av när förångaren börjar bli isig och dags att Frosta av) sitter direkt på första, inkommande (kallaste) röret.
Kollade och räknade en gång till för jag måste sett i syne men JO DEN SITTER PÅ FEL RÖR.

Den givaren ska sitta på utgående ur förångaren (blir kallt när förångaren isar på).
Det måste ju vara fabrikationsfel.

Jag klippte helt sonika bort givaren och flyttade den till utgående rör.

Nu har jag kört den i över en timme (kompressorn går konstant) och temperaturen i husbilen är nu nere på 19grader.

Frågan är då hur många som fått sina utbytta på garanti för ett skitfel....
 
Lösning
Jag hade problem med våran Dometic 2200. Kompressorn gick inte ens 1 minut åt gången. Eftersom jag var på resa så var jag in till Bossing i Linköping som kollade upp den och de påstod att den skulle fungera på det sättet och jag fick betala ca 1400 för felsökningen trots att det var 9 mån garanti kvar. När vi sedan kommit hem så tog jag kontakt med Dometic i Göteborg och fick besked att det var fel funktion. Representanten hänvisade att jag skulle lämna hans namn och tfnnr till vår husbilsfirma. Lämnade in bilen till Hymercenter Örebro där jag köpt bilen och de fick demontera den och skicka den till Göteborg där den reparerades och returnerades för montering. Allt gick på drygt en vecka och den fungerar mycket bättre nu. Däremot...

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag hade problem med våran Dometic 2200. Kompressorn gick inte ens 1 minut åt gången. Eftersom jag var på resa så var jag in till Bossing i Linköping som kollade upp den och de påstod att den skulle fungera på det sättet och jag fick betala ca 1400 för felsökningen trots att det var 9 mån garanti kvar. När vi sedan kommit hem så tog jag kontakt med Dometic i Göteborg och fick besked att det var fel funktion. Representanten hänvisade att jag skulle lämna hans namn och tfnnr till vår husbilsfirma. Lämnade in bilen till Hymercenter Örebro där jag köpt bilen och de fick demontera den och skicka den till Göteborg där den reparerades och returnerades för montering. Allt gick på drygt en vecka och den fungerar mycket bättre nu. Däremot tycker jag fortfarande kompressorn går för korta perioder, ca 5 min med stopp ungefär lika länge trots att temperaturen är inställd på 21 grader och det är 27 grader i bilen. Det blir definitivt Truma AC nästa gång så kan jag koppla Truma iNet både till AC och pannan dessutom.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag hade problem med våran Dometic 2200. Kompressorn gick inte ens 1 minut åt gången. Eftersom jag var på resa så var jag in till Bossing i Linköping som kollade upp den och de påstod att den skulle fungera på det sättet och jag fick betala ca 1400 för felsökningen trots att det var 9 mån garanti kvar. När vi sedan kommit hem så tog jag kontakt med Dometic i Göteborg och fick besked att det var fel funktion. Representanten hänvisade att jag skulle lämna hans namn och tfnnr till vår husbilsfirma. Lämnade in bilen till Hymercenter Örebro där jag köpt bilen och de fick demontera den och skicka den till Göteborg där den reparerades och returnerades för montering. Allt gick på drygt en vecka och den fungerar mycket bättre nu. Däremot tycker jag fortfarande kompressorn går för korta perioder, ca 5 min med stopp ungefär lika länge trots att temperaturen är inställd på 21 grader och det är 27 grader i bilen. Det blir definitivt Truma AC nästa gång så kan jag koppla Truma iNet både till AC och pannan dessutom.
De har säkert bara flyttat givaren ett rör bort.
Flyttar man den till rören mitt emot så är det utgående och funkar då som tänkt.
 
Lösning
Toppen