Bäckis1843
HBK Medlem
Jaha ny bil, nya problem.
I höstas, när jag köpte bilen provade jag ac:n en kort stund för att se om den kylde (vilket den gjorde).
Nu, med nya litiumbatterier och sinusinverter, tänkte jag göra ett riktigt kapacitetstest.
Testade för någon månad sedan men kompressorn slog av direkt.
Idag var det 32grader i bilen och 25 ute så det var perfekt för ett långt test...
Kompressorn startade utan problem och insuget var drygt 30grader och utblåset 6.
Men kompressorn gick ändå bara 2-3minuter och vilade 2.
Då minnedes jag att jag läst om någon med liknande problem på detta eminenta forum.
Letade rätt på den tråden för att se hur den personen löst det.
Han hade fått en ny på garantin men någon smart person hade tipsat (jag själv) om att det lät som någon givare satt fel.
Ringde Dometics support och frågade om de visste om de hade något fabrikationsfel på dessa eller om mitt antagande var rimligt.
Men jag fick negativt svar på båda men han var behjälplig med ett kopplingsschema.
Så jag la ut lite skivor på taket och la mig i solen för felsökning.
Lyfte på yttre höljet och passade på att rengöra kondensorn.
Lyfte sedan frigolit höljet om förångaren och följde rören.
Men va i H-E!
Sensorn på förångaren (ska känna av när förångaren börjar bli isig och dags att Frosta av) sitter direkt på första, inkommande (kallaste) röret.
Kollade och räknade en gång till för jag måste sett i syne men JO DEN SITTER PÅ FEL RÖR.
Den givaren ska sitta på utgående ur förångaren (blir kallt när förångaren isar på).
Det måste ju vara fabrikationsfel.
Jag klippte helt sonika bort givaren och flyttade den till utgående rör.
Nu har jag kört den i över en timme (kompressorn går konstant) och temperaturen i husbilen är nu nere på 19grader.
Frågan är då hur många som fått sina utbytta på garanti för ett skitfel....
I höstas, när jag köpte bilen provade jag ac:n en kort stund för att se om den kylde (vilket den gjorde).
Nu, med nya litiumbatterier och sinusinverter, tänkte jag göra ett riktigt kapacitetstest.
Testade för någon månad sedan men kompressorn slog av direkt.
Idag var det 32grader i bilen och 25 ute så det var perfekt för ett långt test...
Kompressorn startade utan problem och insuget var drygt 30grader och utblåset 6.
Men kompressorn gick ändå bara 2-3minuter och vilade 2.
Då minnedes jag att jag läst om någon med liknande problem på detta eminenta forum.
Letade rätt på den tråden för att se hur den personen löst det.
Han hade fått en ny på garantin men någon smart person hade tipsat (jag själv) om att det lät som någon givare satt fel.
Ringde Dometics support och frågade om de visste om de hade något fabrikationsfel på dessa eller om mitt antagande var rimligt.
Men jag fick negativt svar på båda men han var behjälplig med ett kopplingsschema.
Så jag la ut lite skivor på taket och la mig i solen för felsökning.
Lyfte på yttre höljet och passade på att rengöra kondensorn.
Lyfte sedan frigolit höljet om förångaren och följde rören.
Men va i H-E!
Sensorn på förångaren (ska känna av när förångaren börjar bli isig och dags att Frosta av) sitter direkt på första, inkommande (kallaste) röret.
Kollade och räknade en gång till för jag måste sett i syne men JO DEN SITTER PÅ FEL RÖR.
Den givaren ska sitta på utgående ur förångaren (blir kallt när förångaren isar på).
Det måste ju vara fabrikationsfel.
Jag klippte helt sonika bort givaren och flyttade den till utgående rör.
Nu har jag kört den i över en timme (kompressorn går konstant) och temperaturen i husbilen är nu nere på 19grader.
Frågan är då hur många som fått sina utbytta på garanti för ett skitfel....