• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel-indikering på motors temperatur

G

gigge

Guest
När jag startade bilen i går 1.gång efter vinteren visade temp. indikatoren direkt at motoren hadde normal temperatur.

Forsökte i dag också, men direkt när man vrider på tändningnyckelen så viser den "normal" motor temp, och inte kall motor som skulle vara normalt.

Någon som några tips på vad som kan vara fel?
 
O

Ola o Kerstin

Guest
Sv: Fel-indikering på motors temperatur

Hej gigge
Vi har haft samma fel på vår Fiat -06. Trodde att det var fel på givaren, men på Fiat-service sa dom att det var fel på mätaren. Alltså en typisk Fiat-egenskap, efter vad jag förstod. Det går inte att enbart byta temp-mätaren, så dom bytte hela instrumentpanelen, då blev ju vägmätaren nollad samtidigt. Bilen var då c:a ett år, så det gick på garantin.
Häls. Ola o Kerstin
 
G

gigge

Guest
Sv: Fel-indikering på motors temperatur

Hej, och tack för svar.

Det låter som om det kan vara det. Nu har garantien gått ut på våran bil, tyvärr. Så detta blir nog dyrt :-(

Vi har en Adriatik med fiat motor årsmod 2006.

Hände det bara plötsligt på eran bil, ingen "förvarning"?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fel-indikering på motors temperatur

Gigge

Ring runt kan inte vara möjligt, byta hela instrumentpanelen:swoon:
Kolla med annan än märkesverkstad:cool:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Fel-indikering på motors temperatur

Gigge kollade lite med svågern det kan vara så att du får byta hela men det finns firmor som renoverar paneler.
Nu skall vi ju inte göra reklam här på sidan men om du söker på pixelfel kan du hitta några firmor kanske finns någon i din närhet
Maila mig annars så kan du få en länk

Gurra

Såg i en länk som exempel att det kostade 2900 + moms att fixa mätare som fastnat.
 
Senast redigerad av en moderator:
G

gigge

Guest
Sv: Fel-indikering på motors temperatur

Tack till alla som forsökt hjälpa mig.

Nu löste det sig efter at jeg forsökte koppla bort ene batt.polen ca 2 min, tack Leifw.

Ringde Fiat och fick till förklaring att batteri-spenningen kan ha varit nede på ett lågt nivå i löpet av vinteren.

Jag har dock laddat batteriet då och då under vinteren, men det måste väl ha händt någon gång mellan dessa intervaller kanske :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen