• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fel i motorns styrsystem

F

F.d. 902

Guest
Vi har fått felmeddelandet, fel i motorns styrsystem :mad:på vår husbil Ford Transit 08:a, tog bort KCR dieseloptimeringsboxen och den startade :). KCR har haft boxen för koll och det var inget fel på den. Felmeddelandet kvarstår och vi ska lämna den till Ford i veckan, för diagnostest. Misstanke finns att en insprutare läcker. Bilen startar nu och går jättebra, KCR boxen har vi ännu inte satt i, väntar tills Ford har haft en. Någon som har haft samma fel som vi?
 

peteroanette

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Motala
HBK-Nr
1575
Medlemskap
2021
Sv: Fel i motorns styrsystem

Hej har haft samma problem,åkte till fordverkstan och kopplade in datorn
vatten i bränslefiltret,dom dränerade bränslefiltret (sitter en kran under filtret)
sen fungerade det igen
MVH Peter
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Fel i motorns styrsystem

Hej.
Hade en Ford 2,4 från 2007 Hade en box från mats här i klubben gick jätte bra i 15 mil sen fick jag felmeddelande och fick koppla bort den provade med andra inställningar och även med en ny box som mats skickade men fick det inte att fungera.
Så efter det körde jag utan box och det var inga problem.
Verkar inte som Forden gillar effektboxar har hört om andra med Fordar och samma problem.
Hej.
 

kristerandersson

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Haninge
HBK-Nr
1964
Medlemskap
2024
Sv: Fel i motorns styrsystem

Vi har haft samma fel bokade tid hos Ford dom kopplade upp datorn och uppgraderade datorn i bilen det var tydligen vanligt fel från fabriken. men nu går den toppen.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Sv: Fel i motorns styrsystem

Hej,
Har en Euramobil med Ford Transit 2007 och hade en SpeedKit box från Mats monterad sedan en tid.
Plötsligt felindikerar bilen exakt som tråden tar upp.
Lätt fundersam och frustrerad, ensam på en parkering, så valde jag att avlägsna boxen och återställa och simsalabim..."Fel på motorns styrsystem" i display och röda lampor i instrumentpanelen som bortblåsta...!
Motor går som förväntat igen.
Lite dystert att tappa all den goda kraften men valet är enkelt i detta läget.
Njut av sommaren!
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fel i motorns styrsystem

Finns tydligen fler som har samma problem som jag. Vill gärna åka med box men motorn
klarar inte den efter ett tag tydligen.........
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Fel i motorns styrsystem

Har samma erfarenhet med Ford Transit 2.2 TDCI.
Flera omprogrameringar av boxen, byte av kablage och konstiga värden på verklig förbrukning gentemot datorn. Konstigt...detta har vi aldrig upplevt tidigare. Måste vara fel på din bil!
Nu stör inte boxen och datorn är lugn. Men är nog skeptisk mot boxen och vad den egentligen gör. Kanske nu ställd så att datorn fungerar och mår bra, men håller boxen de utlovade vinsterna för många tusenlappar????
Garantitiden är nu ute, så ytterligare en erfarenhet under ett lärorikt liv!!!

Roadglider
 

Hobbyloj

HBK Medlem
Inlägg
140
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024
Sv: Fel i motorns styrsystem

Har en V-tech PowerBox monterad i vår Transit 2,0 -06:a. Har fungerat utan problem i 2år (ca: 1000mil)
 
F

F.d. 8331

Guest
Sv: Fel i motorns styrsystem

Har haft samma meddelande, koll av ford indikerar på bromsljusfel.
Bromsljuskontakt bytt och säkring, Tog en stund innan jag hittade säkringsboxen, som sitter bakom en annan säkringsbox, i handskfacket.
Tydligen så är det samma felmeddelande text för olika fel.
Behöver alltså inte vara ngt fel på motorns styrsystem när detta meddelande kommer.
Allt funkar igen..
 
Toppen