annerborn
HBK Medlem
Hej!
Jag planerar som så många andra att byta mitt bly/syra-batteri mot LiFePO4 batterier. Efter att ha läst på en del så tycker jag mig ha förstått att så länge man inte har en "smart"-generator i sin bil så kan man bara byta ut batteriet rakt av, även om man för maximal livslängd på det nya batteriet, och för effektiv laddning, bör göra vissa modifieringar (installera DC/DC-laddare eller laddbooster samt se till att 220V-laddare och solcellsregulator har laddprofiler som lämpar sig för LiFePO4 batterier)
Min bil är en Eura mobil Contura 652sb från 2005 och som jag förstått det så har så gamla bilar inga smarta generatorer. I övrigt ser elsystemet ut såhär:
Det jag nu planerar att göra är följande:
Vad säger expertisen om detta? Ser ni några brister/risker med detta?
Batterierna jag köpt är dessa: LiTime 12V 100Ah TM LiFePO4 Battery, Low-Temp Protection, Best Battery
mvh, Nicke
Jag planerar som så många andra att byta mitt bly/syra-batteri mot LiFePO4 batterier. Efter att ha läst på en del så tycker jag mig ha förstått att så länge man inte har en "smart"-generator i sin bil så kan man bara byta ut batteriet rakt av, även om man för maximal livslängd på det nya batteriet, och för effektiv laddning, bör göra vissa modifieringar (installera DC/DC-laddare eller laddbooster samt se till att 220V-laddare och solcellsregulator har laddprofiler som lämpar sig för LiFePO4 batterier)
Min bil är en Eura mobil Contura 652sb från 2005 och som jag förstått det så har så gamla bilar inga smarta generatorer. I övrigt ser elsystemet ut såhär:
Det jag nu planerar att göra är följande:
Vad säger expertisen om detta? Ser ni några brister/risker med detta?
Batterierna jag köpt är dessa: LiTime 12V 100Ah TM LiFePO4 Battery, Low-Temp Protection, Best Battery
mvh, Nicke