• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fast i England med läckande vatten

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025
Hej,

Så snart vi landat i England upptäckte jag en pöl under bilen.
Det läcker ur den röda slangen som man normalt tömmer varmvattenberedaren med. Det är ett konstant droppande som inte slutar. Pumpen går igång och fyller beredaren 5-6 gånger per natt så nu är den avstängd då vi inte behöver vatten.
Jag har provat att "motionera" frostskyddsvakten genom att öppna och stänga men det hjälper inte.
Någon som har en tanke om vad det kan vara så kanske jag kan sova bättre.
Vi ska vara kvar i England ytterligare 9 dagar så det skulle vara skönt att få allt att fungera som det ska.

//Holonen

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Fast i England med läckande vatten

Hej.

Om det är en Truma panna så finns det en backventil på utgående vatten från pannan. Det sitter som ett T-rör där backventilen sitter.

Jag hade samma problem, bytte ventil för några tior sedan slutade det.

MvH
Freddy

Arne Gustafsson

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
1514
Medlemskap
2025

Hej har haft samma problem.Om du lossar de små skruvarna och delar ventilen så ser du en tätning som sitter på en gängad plast skruv
Tätningen skall trycka mot öppningshålet men låsningen består av silikon som släppt och gängat tillbaka tätningen
Skruvade tillbaka tätningen till den skadade silikonranden och limmade på nytt
Ventilen blev som ny och sparade 990 sek
enkelt jobb tog under timmen

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025

Hej Arne,

Tack för alla svar
Menar du och Dj Freddy samma ventil? Ni har helt olika prisuppgifter.
En klämma kan vara svaret för tillfället.
Problemet är inte stort men irriterande då man är långt borta.

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Det enklaste är väl att sätt in en plugg av något slag i änden av slangen, exempelvis en bult i lämplig dimension. Ett annat förslag är att dubbelvika änden på slangen och dra lite eltape runt. Detta är ju en provisorisk lösning som inte förändrar funktionen på beredaren.

Kenneth

Holonen

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
9885
Medlemskap
2025

Hej ,
Nu är vi hemma igen och problemet är fixat. Jag lyckades fixa den trevägsventil ni alla nämner i England men det hjälpte inte-vattnet skvalade vidare. Köpte en ny frostskyddsventil och problemet är borta!!
För nyfikenhetens stillande skruvade jag isär den gamla, se bild.
Mycket troligt så har den gängade cylindern uppe till höger vridt sig vilket fått till följd att gummit i trevägsventilen inte slöt tätt. Cylindern var endast säkrad med lite färg(vit).
Nu har jag skruvat fram cylindern och säkrad den igen så den gamla vakten åker i reservdelslådan.
Slutet gott, allting gott

/Holonen

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    348,1 KB · Visningar: 12
Toppen