• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

fartkamera

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
köpte en plåtis i höstas o tagit ut den nu..2018 cartago malibo...den varnar inte på gps för kamera...är det så...har tittyat på en massa inställningar,men hittar inget..
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan bero på många olika orsaker. Vilket system är det vi talar om, eller något direkt i bilstereon. Fartkameror är ju ofta något man får ladda in kanske helt från start för det inte alls finns i GPS'en från början. Sedan bör man ju ladda nya uppgifter helst minst en gång om året, för att hålla sig up to date. Det kostar ju för det mesta en extraslant, även i GPS'er som har gratis uppdatering av kartan.
Det finns ju från många tillverkare program/uppgifter som "passar" i just det fabrikatet och lägger sig i själva grunden i GPS'en.
Det finns ju även en del fuskprogram/uppgifter som lägger sig som positioner på samma sätt som intressanta platser m.m. Men som då ofta varnar även om kameran är till för trafiken man möter.
Försök att söka på fabrikatet och fartkameror m.m. så brukar det dyka upp information.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Hej, det kan bero på många olika orsaker. Vilket system är det vi talar om, eller något direkt i bilstereon. Fartkameror är ju ofta något man får ladda in kanske helt från start för det inte alls finns i GPS'en från början. Sedan bör man ju ladda nya uppgifter helst minst en gång om året, för att hålla sig up to date. Det kostar ju för det mesta en extraslant, även i GPS'er som har gratis uppdatering av kartan.
Det finns ju från många tillverkare program/uppgifter som "passar" i just det fabrikatet och lägger sig i själva grunden i GPS'en.
Det finns ju även en del fuskprogram/uppgifter som lägger sig som positioner på samma sätt som intressanta platser m.m. Men som då ofta varnar även om kameran är till för trafiken man möter.
Försök att söka på fabrikatet och fartkameror m.m. så brukar det dyka upp information.

M.v.h. JANKRO.
ok..ska kolla...tack..
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Montera Bobrik (en svensk produkt) hastighetsmätare med eller utan kameravarningsfunktionen inkluderad på din instrumentbräda. Fungerar mycket bra och visar kontinuerligt din hastighet på ett sätt som fungerar utmärkt även i starkt motljus. Kameravarningsfunktionen är bra utformad och utgör ett bra stöd för oss pensionärer som inte alltid är lika observanta som ungdomarna dessa dagar.

Mvh/ Kjelle
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bobrik är kanon, visar den verkliga GPS hastigheten medan hastighetsmätaren visar ca 4 km mer. Den ändrar färg från grön till orange om man närmar sig max hastigheten samt rött om man överskrider det tillåtna. Dessutom pip & avstånd till kameror/radarkontroll. Detta gäller dock enbart i Skandinavien, inte ute i Europa. Vi får hastighetsböter nästan varje år från Franska landsbygden då vi fastnar i knappt synliga radar/kamera kontroller med oftast bara en ynka km över det tillåtna. Det kan vara ganska svårt att "hålla hastigheten"när man tittar runt och beundrar det fantastiska landskapet längs kusten eller milslånga åkrar, vindruvsodlingar, fåglar & djur, m.m... steningeboda, det du påpekar är ibland lättare sagt än gjort!

1650441721025.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag bara funderar på Bobrik och någon ev. garanti på framtida uppgraderingar. Bolaget verkar bestå av troligen far och son, och fadern är född -39. Lite sviktande bolagssiffror dessutom.
Inte hela världen i o. f. men lite tråkigt om uppdateringar uteblir, man kan undra hur många som är sålda och hur stor då pressen på uppdateringar är.
Med alla dessa olika hastighetsskyltar som nu finns så tappar i alla fall jag bort mig ibland. Det finns ju infört i GPS'en men på många mindre och även medelstora vägar så verkar de ha klämt till med 90 oavsett vad som står på vägens skyltar, och det skulle jag vilja ha lite säkrare uppgifter på.
Finns det någon extra info om ev. att själv kunna få in nya hastigheter via v.v. uppgifter eller blir det kört på en gång om inte uppdateringsprogrammet funkar.
Jag bara undrar..........

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag tycker att det funkar bäst med en lös navigator TomTom eller Garmin och som har livstids uppdateringar av kartor och kameravarningar. Det man ska veta är att kamerafilerna till Garmin bara kan laddas med Windows eller Mac inte över Chromebook, Android eller iPhone. TomTom har tydligen löst det så att kamerafilerna kan laddas via WiFi? Kartmaterialet kan uppdateras via WiFi direkt till navigatorn både Garmin och TomTom.
 
Toppen