• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farthållaren "bråkar"

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026
Har en farthållare som "bråkar" jag måste t.ex. trycka armen uppåt på + minst 2 gånger för att den ska hålla farten.
Att trycka i änden av den d.v.s. ska gå tillbaka till inställd hastighet fungerar bara i bland. Att spara farten med samma knapp fungerar inte alls.
Bilen är en Fiat Ducato 2012 (Halvintegrerad Knaus)
Någon som har något tips? och om det är dyra saker att reparera
MVH
P-O

Berra

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Farthållaren "bråkar"

Har du 3 liters motorn och automatlåda ? För jag har hört att där är problem med farthållaren då ,Vi har 3 liters och farthållare och den strular ibland saktar och gasar får då slå av den och på igen ibland 8-10 gånger för den ska fungera igen,men enligt leverantören ska databoxen tydligen uppdateras om de händer.

Berra

Topaz

HBK Medlem
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027

Kolla bromsljuskontakten om bromsljuset lyser utan att du bromsar har du felet där, kolla även kontakter mm på den.

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Har också en 3,0 lit 2012 Dukato till en Kabe TM. Den kan också ändra hastigheten upp och ner (pulsera) samt sluta att fungera. När vi började köra hem från Kroatien på semestern i år så slutade den att fungera, indikeringen på instrumentpanelen var inte tänd heller. När vi körde av färjan i Trelleborg lyste plötsligt indikeringen och farthållaren fungerade ända hem (Sälen).
Jag hade en spridare när bilen var ny som strulade och den byttes då. Under den tid som gick då fick jag samma problem så jag tror att det är en omprogramering som måste till.

Bergodh

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2026

Har du 3 liters motorn och automatlåda ? För jag har hört att där är problem med farthållaren då ,Vi har 3 liters och farthållare och den strular ibland saktar och gasar får då slå av den och på igen ibland 8-10 gånger för den ska fungera igen,men enligt leverantören ska databoxen tydligen uppdateras om de händer.

Berra
Nej jag har 2,3 litersmotorn med 6 växlad manuell låda

KOKKAKI

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025

Har samma fel på min Carthago 3 L 2013. Det började redan när bilen var ny, Pulserande hastighet som försvinner efter en stund. Har fått ny programvara men det hjälpte bara temporärt. Har märkt att vid regn och fuktigt väder uppträder felet på morgonen när jag startar, det har även hänt efter färge fart.
Har en känsla av att det är dålig kontakt någon stans i vissa lägen, eller återkopplingen från hastighets mätningen. Urkoppling genom ett lätt tryck på bromsen och därefter inkoppling igen brukar hjälpa.

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025

Har liknande fel på vår 3liters 2015, jävlas ibland när bilens AC är på,
ibland går det inte att sätta den, annars kan den svaja hastigheten
upp eller ned, men det är inte alltid den uppförsig på detta viset.

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025

Har liknande fel på vår 3liters 2015, jävlas ibland när bilens AC är på,
ibland går det inte att sätta den, annars kan den svaja hastigheten
upp eller ned, men det är inte alltid den uppförsig på detta viset.

PS. Har inte sökt för detta, skall göra det.

Leammi

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
737
Medlemskap
2025

Har en ny Carthago levererad v 25 i år, Fiat stora motorn, samma problem med upp och nedväxlingar när man kör på en plan väg, händer oftast när motorn är kall, enligt Biö har man fått en uppgradering i våras, som ska avhjälpa detta, har inte hunnit kolla om mitt problem har avhjälpts vid senaste reperationen.

Toppen