• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farthållare

harryerik

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2025
Går det att montera farthållare i en Ducato 2.5TD -91 70kW?
Någon som har lyckats hitta nåt som passar.
:quest:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Farthållare

Jag är lite intresserad av en sådan, men tycker att kontrollen är lite underlig, var har du monterat din?

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Jag är lite intresserad av en sådan, men tycker att kontrollen är lite underlig, var har du monterat din?

Knappsatsen har jag satt till vänster om växelspaken, boxen under instrumentpanelen och vakumdosan i motorrummet men jag drar i gaspedalen för att undvika att påverka befintlig gasmekanism

//Peter

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Knappsatsen har jag satt till vänster om växelspaken, boxen under instrumentpanelen och vakumdosan i motorrummet men jag drar i gaspedalen för att undvika att påverka befintlig gasmekanism

//Peter

Har du använt magneter på drivaxel, eller fixat annan hastighetsgivare?

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025

Har du använt magneter på drivaxel, eller fixat annan hastighetsgivare?

Jag försökte med den eftermonterade pulsgivaren till GPSen först men det funkade inget vidare så jag har två magneter på inre drivknuten på vänstersidan.

Jag försökte först med tre magneter, den funkar men regleringen blir väldigt stirrig så jag provade med två istället och då funkar det perfekt.

Jag har även gjort en vakuumtank på ca en liter för att vid lägre motorvarv så svarar vakuumdosan lite långsamt troligen beroende på att det inte är så stor kapacitet i vakuumpumpen

//Peter

F

F.d. 54812

Guest

Spännande det här med farthållare :yes: undrar om någon har möjlighet att lägga några bilder så ser vi som är sugna på det om hur enkelt eller svårt det är?
MVh

harryerik

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
17812
Medlemskap
2025
Köpte en Waeco MS50 av en här i klubben, helt ny och med en massa småprylar, tror det kommer att bli mycket läsande i manualen. Hoppas det kommer att funka, ska lägga upp lite hur det går, tror det dröjer till våren. Måste se över alla fuktskador jag har på bilen först.

F

F.d. 54812

Guest
Sv: Re: Farthållare

Köpte en Waeco MS50 av en här i klubben, helt ny och med en massa småprylar, tror det kommer att bli mycket läsande i manualen. Hoppas det kommer att funka, ska lägga upp lite hur det går, tror det dröjer till våren. Måste se över alla fuktskador jag har på bilen först.

Jag är väldigt nyfiken i det här med farthållare en sån skulle vara perfekt. Jag får ont i foten när jag kör länge.
Lägg gärna några bilder,har inte skaffat en sån än, den some hete WAECO var inte dyr hoppas att den är bra.

Toppen