Sv: Farthållare
Jag har monterat in farthållare i vår Ducato JTD 2,3 -06. Dock inte Waeco utan PDQ SC 8000. Inte omöjligt att det är samma tillverkare! Men det skiljer på installationen antingen det är 2,3 eller 2,8 JTD. vill jag minnas. 2,3 har DBW-gaspedal (drive by wire).
Emellertid, SC8000 består av elektronikenhet, interface (till gaspedal), kabelhärva m kontakter(modellspecifik) och manöverarm. Bara att koppla ihop kontakterna. och sedan koppla in jord, 12+, 12v via tändning samt en hasighetssignal och en 2-ledare till broms och kopplingskontakten.
Hastighetssignalen hittar man i en av kontakterna på baksidan av instrumentpanelen. Det sitter 3 st kontakter på baksidan, varav en är 18-polig och svart. Det är stift nr 15 som man ska koppla in sig på.
Bilder ville du ha! Nja, det skulle väl vara då för att skrämma barnbarnen med. Ormbo liknar det nog mest. Interfacet fäste jag lite ovanför och till vänster om gaspedalen och elektronikenheten ovanför säkringarna bakom luckan till vänster.
// Göte J
Glömde nämna att interfacet kopplas in genom att sära på befintliga kontater till gaspedalen och koppla in motsvarande kontakter till interfacet.
Enda stället man fick chans att göra fel var till manöverspaken eftersom några kablar skulle växla färg i kopplingsstycket (sockerbit).