• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farthållare

enar123

FD HBK Medlem
Kommun
Skara
HBK-Nr
5988
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 131 multijet
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: ixeo
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Elektronik
Farthållare orginalmonterat fungerar,inte riktigt bra.Den vill inte koppla till lampan lyser men den tar liksom inte alltid,ibland tar den direkt vissa gånger kan man hålla på flera kilometer innan den vill ta .När den väl har tagit fungerar den utmärkt till nästa gång .Någon som vet vad det kan vara för fel eller har varit med om detta .Tacksam för tips eller hur man kan felsöka.Eller omdet är ett vanligt fel.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
När du kör och trycker på farthållaren så sätt foten under kopplingen och dra upp pedalen och se om strömbrytaren i kopplingen ligger på och gör samma sak på bromspedalen.
Har pedalerna sjunkit lite mot golvet kan pedalgivarna vara så farthållaren inte går.

F

F.d. 52943

Guest
Bengt-Åke Linder skrev:
När du kör och trycker på farthållaren så sätt foten under kopplingen och dra upp..............Har pedalerna sjunkit lite mot golvet kan pedalgivarna vara så farthållaren inte går.
Har samma problem med en eftermonterad farthållare (Kama). Ska testa. Tack för tipset!

F

F.d. 55395

Guest
För ett år sen var min ur funk enl verkstaden var kontakten vid pedalen kärv då luras farth. tror att pedalen är nertryckt efter smörjn har det funkat.HÄLSN.

F

F.d. 17402

Guest
Hej på er!

Hade samma problem en gång när vi åkte på regnblöt asfalt, fick en lätt vattenplaning
på ena framhjulet ,då löste farthållaren ur. Körde till närmaste plats där vi kunde stanna,
där stoppade jag motorn för att sedan starta igen.Sedan ok igen.Det har hänt ytterligare en gång , då utfördes samma procedur. Sedan ok.

Mvh Sune Holm 2396:)

Toppen