• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farthållare

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Hobby
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Ospecificerat


Hej!
Har en Hobby T550 FS Ford 125Hk tdci.

Är det någon som har en aning om vad det skulle kosta
att i efterhand montera en Farthållare.
Måste det vara Ford orginal eller funkar det med någon annan variant?

Frågar & Undrar
 
F

F.d. 4879

Guest
Det finns säkert "after marcet" cruise controls som passar att montera. Det ända man måste tänka på är hur servot på dom dras, antagligen med vaccum. En dieselmotor har dåligt vaccum och är det dessutom turbo så är det övertryck, då fungerar det inte. Har motorn en vaccumpump till bromsservo eller värmesystem mm så fungerar det, annars är det nog orginalgrejer som gäller.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Jag har eftermonterat en farthållare VDO tempostat på min KingCab Navarra Diesel körd ca 3000 mil .-Kostade ca 3500:- på Mekonomen och nästan lika mycket för monteringen på en verkstad.
Tyvärr så måste jag säga att jag är MYCKET missnöjd-när jag kopplar in fartållaren (med typ blinkerspak ) så axxar motorn för fullt till ca 5 km högre hastighet för att sedan sjunka ned till den fart som jag hade när jag "kopplade in". Sedan funkar allt ganska OK upp till ca 100 km i tim-då börjar man bli åksjuk pga att tempostaten ökar o sänker varvtalet ideligen ca 150-200 rpm var 10.e sekund ungefär.
Enligt verkstan går det inte att göra något åt detta.....
Mvh
Lasse W
 
Toppen