Troligen är detta en effekt av ambitionen att spara bränsle i dessa tider. Dels kan jag misstänka att högsta växeln har en lägre total-utväxling än din tidigare bil. Skillnaden kan vara så stor att den orkar hålla farten sämre än den gamla även om motorn är starkare. Oavsett detta så är ju strategin att tillåta en större minskning uppför och likaledes en större ökning utför därefter mer effektiv map bränsleförbrukning. Egentligen liknar det faktiskt hur många kör om man inte använder Cruise.
Kan förstå om du retar dig på det, eftersom du fortfarande har gamla bilen i färskt minne.
Har lite av det motsatta problemet med min ”pick-up”, som trots 200hk & 470Nm envisas med att växla ner i minsta motlut för att hjälpa mig att hålla farten uppför, dessutom oavsett jag kör på cruise eller ej. Såklart en automat, så på långkörningar brukar jag spärra den på högst växeln eftersom jag stör mig på den ökade bränsleförbrukning det beteendet leder till. Självklart sackar den lite i en del uppförsbackar när jag gör så.
Alla har vi olika preferenser.