• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Farthållare Fiat manuell växellåda

Status
Stängd för vidare inlägg.

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har bytat husbil. Förra var Fiat 2,3 l årsmodell -10. Farthållaren höll farten inom 2 km/tim. Den nya är motsvarande, årsmodell -15. Där svajar farten 6-7 km/tim vilket är irriterande. Den reagerar väldigt långsamt när belastningen ändras. Har i äldre trådar läst om liknande problem och ev. uppdatering av programvara. Är det någon med samma problem som fått det åtgärdat. Obs det är i båda fallen manuell växellåda.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Troligen är detta en effekt av ambitionen att spara bränsle i dessa tider. Dels kan jag misstänka att högsta växeln har en lägre total-utväxling än din tidigare bil. Skillnaden kan vara så stor att den orkar hålla farten sämre än den gamla även om motorn är starkare. Oavsett detta så är ju strategin att tillåta en större minskning uppför och likaledes en större ökning utför därefter mer effektiv map bränsleförbrukning. Egentligen liknar det faktiskt hur många kör om man inte använder Cruise.
Kan förstå om du retar dig på det, eftersom du fortfarande har gamla bilen i färskt minne.

Har lite av det motsatta problemet med min ”pick-up”, som trots 200hk & 470Nm envisas med att växla ner i minsta motlut för att hjälpa mig att hålla farten uppför, dessutom oavsett jag kör på cruise eller ej. Såklart en automat, så på långkörningar brukar jag spärra den på högst växeln eftersom jag stör mig på den ökade bränsleförbrukning det beteendet leder till. Självklart sackar den lite i en del uppförsbackar när jag gör så.

Alla har vi olika preferenser.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har bytat husbil. Förra var Fiat 2,3 l årsmodell -10. Farthållaren höll farten inom 2 km/tim. Den nya är motsvarande, årsmodell -15. Där svajar farten 6-7 km/tim vilket är irriterande. Den reagerar väldigt långsamt när belastningen ändras. Har i äldre trådar läst om liknande problem och ev. uppdatering av programvara. Är det någon med samma problem som fått det åtgärdat. Obs det är i båda fallen manuell växellåda.
Har haft 3 FIAT med liknade symptom, inga uppdateringar finns vad jag vet,så fungerar bilen....
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Jag och min kompis körde med våra husbilar efter varann på motorvägen Uppsala-Gävle Jag var först och farthållaren ställdes på 90 km/h. Min bil med totalvikt 5000 kg, manuell växellåda. Kompisen med 3850 kg och automat, båda bilar på 148 hästar.
I backspegeln kunde jag se hur kompisen ibland är nära och ibland en bra bit bort. När vi kom fram frågade jag honom varför denna ojämna körning. Då sa han att han kom ifatt mig i motlut och fick då sänka farthållaren. Utför körde vi lika fort. Så samma motor men med skillnad på lite mer än tusen kilo, går bilarna lite olika. i backarna om man inte rör farthållaren.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
"Ingen fläkt inget drag"! Eller "våga välja växel" som de sjunger.
Jag har samma tendens men det försvinner om jag ligger 200 varv över nedre gräns för bäst vrid. Helst inte under 2000 V/min
Vid lite motlut sjunker varvtalet och går det då under spannet för bäst vrid finns det inget att hämta. Fläkten måste ju ha lite flås för att funka.
Då är det bättre att ha lite bättre varv så slipper man gummibandseffekten.

Nu vet jag ju inte om det är detta som är lösningen på ditt problem men jag tror att många har en tendens att ligga på för lågt varvtal.
Det blir bara en segdragning och med allt det för med sig, igenslaggade egr ventiler, partikelfilter och dålig smörjning på växellådor mm.

Vi ska komma ihåg att det är trots allt ingen stor motor med tanke på vad vi asar runt på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen