• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farligt att åka husbil

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.889
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inga bälten i de längsgående sofforna i salongen, men det är godkända sittplatser,
vad gäller då, får man resa på sig?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Har en förfluten period som busschaufför i början på 90-talet och hade bl.a en morgontur på drygt tre mil med ledbussen.
Alltid lika knökfullt med stående utmed hela gången de sista 2 milen. En gång fick jag lämna kvar en äldre tant,
som pendlade den sista halvmilen in till stan, men det var helt omöjligt att få plats med henne - inte ens på insteget i framdörren.
Glömmer inte hennes förtvivlade blick, när jag passerade hållplatsen med texten "fullsatt" i skylten.

Jag framförde mina åsikter ur trafiksäkerhetssynpunkt på den höga beläggningen via trafikledningen fvb till länstrafiken,
men det blev aldrig någon förstärkningsbuss på den linjen. Det var bara att bita ihop och fortsätta köra...
Kanske skulle tipsat och lockat ut trafikpolisen med sina vågar och vägt hela ekipaget?
Men det har väl aldrig hänt, att man vägt en linjebuss i trafik?

Vadå, en tant som rantar runt i husbilen, de är väl inget märkvärdigt? Men, att slarva bort henne helt och hållet...??? ;)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.881
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Så klart det är frivilligt att knalla omkring i husbilen under färd. Det är också frivilligt att ramla av. Likaså är det frivilligt att inte sitter bältad framför ev krockkudde när det smäller. Det är helt enkelt val man gör. Frihet är bra. Frihet under ansvar är fantastiskt!
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Så klart det är frivilligt att knalla omkring i husbilen under färd. Det är också frivilligt att ramla av. Likaså är det frivilligt att inte sitter bältad framför ev krockkudde när det smäller. Det är helt enkelt val man gör. Frihet är bra. Frihet under ansvar är fantastiskt!
Det är farligt att leva, man kan ju dö.

Hejs
Claes 105
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
517
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Reglerna i trafiken är till för att just minska risken för personskador i trafiken inte för att skydda människor från skador och ohälsa! Hade detta varit beslutsfattarnas mål skulle rökning varit förbjudet för länge sedan! Något som enbart innebär försämrad hälsa och brandrisk utan att tillföra någon nytta är totalt vansinnigt. Men den personliga friheten väger i detta fall tyngre men inte att det sk vara frivilligt att ha säkerhetsbälte i bil......
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.881
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Att leva är att gå hand-i-hand med döden.
Det där måste du utveckla din syn på! Jag tror jag förstår ditt tänk. Vi föds faktiskt döende och har hela tiden död omkring oss. Men den inställningen väljer jag att ställa på vänt. Jag är inte rädd för döden, möjligen sättet att dö på. Jag, som de flesta andra, har haft lidande och död omkring mig i stort sett hela livet. Men det präglar inte mitt liv eller mitt sätt att leva! Så har du möjlighet, välj att leva! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag letade lite i jättegamla inlägg men hittade inte något efter enklare koll.
Men i alla fall utan att veta allt, så fick polisen i Norrköping flera samtal tror jag (jag tror det var en tysk bil) för flera hade observerat att uppe på taket på en husbil (troligen större) så låg det en dam och solade under färd. Polisen stoppade bilen och det stämde.
Historien talade nog inte om hur taket eller kanske någon ram eller liknande var på taket men.....

Ursäkta den lite fattiga fakta'n, men det är ingen sådan där skröna utan det hände verkligen. Det stog om det i tidningen bl.a. Jag tror att de även nämnde det i TV faktiskt.
Hon ramlade i alla fall inte av som tur var. Så vad är det mot att bara gå omkring inne i en husbil som jämförelse, eller bara ramla ut genom dörren nära marken.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen