• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Farliga relän

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har under åren använt mig av ett 200A relä.
Samtidigt har flera inverter slutat att fungera. Bara förra veckan dog två st.Så fort jag startade en inverter så släcktes husbil elsystem ner..
Jag misstänkte skarpt att reläet var ett problem... Och mycket riktigt, ser du på bilden vid pilen så har kontakts benet tryckts ner så mycket att det har uppstått ett mellanrum mellan fjäder kontakten och benet... Att jag överhuvudtaget har haft el förvånar mig, och även att ingen brand har uppstått.
Jag misstänker att strömmen har "hoppat" mellan bläcken.... Och då uppstår väl en ljusbåge... Eller?
Jag misstänker att detta har också skapat "fel" ström som inte invertern har klarat av.... Men konstigt nog resten av ellen i hb har fungerat..... Eller vad kan ha hänt?

IMG_20220612_102742.jpg

IMG_20220612_102557.jpg

IMG_20220612_103211.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Har du hört om relät har brummat när det har varit slutet.
Det brukar vara tecken på att en kontaktor eller i ditt fall behöver bytas ut.
Det kan nog även bli ganska varmt inuti relät.
Då är frågan vad 200A betyder. Normalt är det märkströmmen dvs toppbelastningen.
Jag kan tänka mig att det kan bli ganska stora ganska induktionströmmar från spolen när relät kopplas i från. Med spänningspikar som följd. Det kan var det som har påverkat din inverter. Någon annan kanske kan förklara bättre.

Frågan är om relät är anpassat för dagens batterier. Allt fler använder litium batterier ihop med inverter. Då ökar även belastningen kraftigt. Det kanske inte ska stå 200A på relät.
Det ställts även högre krav på att anslutningarna till relät är korrekt gjort pga av högre belastning. Annars är det risk för varmgång vid anslutningarna.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag kan tänka mig att det kan bli ganska stora ganska induktionströmmar från spolen när relät kopplas i från. Med spänningspikar som följd. Det kan var det som har påverkat din inverter. Någon annan kanske kan förklara bättre.
Det bör sitta en gnistsläckare över spolen (utvändigt). Om man bara tar en diod blir det samma ström genom den, dvs strömmen genom fortsätter tills lagrad energi "förbrukats". Vill man att det ska gå snabbare sätter man en lämplig resistor i serie med dioden. Lämplig= så hög resistans att strömmen blir lägre än reläets hållström. Tänk på att det blir en viss spik med omvänd polaritet pga resistorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okey... Då undrar jag.... på min bms sitter ett relä som i sin tur styr detta 200A relä.
Vad jag har hört så kan inte "spolströmmen" fortsätta ut i systemet, utan den kommer inte längre än till reläet på bms:en...
Mitt första relä (likadant som 200A) där lödde jag på en diod, men fick ändå liknande problem, som försvann när jag bytte reläet...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eller så byter du relä till samma som jag har, 123Electric, dyra jaa, men de funkar bra (hittills).
De är sjukt strömsnåla.
Jag överdimensionerade dock hade klarat mej med ett dubbelrelä 2x120A på men kör ett dubbelrelä både in/ut från bobatteriet, så jag kan belasta hårdare i framtiden vid ev. behov.

123ELECTRIC BMS123 Smart - Dual Relay | shop.GWL.eu
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eller så byter du relä till samma som jag har, 123Electric, dyra jaa, men de funkar bra (hittills).
De är sjukt strömsnåla.
Jag överdimensionerade dock hade klarat mej med ett dubbelrelä 2x120A på men kör ett dubbelrelä både in/ut från bobatteriet, så jag kan belasta hårdare i framtiden vid ev. behov.

123ELECTRIC BMS123 Smart - Dual Relay | shop.GWL.eu
Det blir nog ett sådant om de finns större A.... Typ 200 A
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
203
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Två parallella kontakter fördelar inte strömmen helt symmetriskt som man kan tro.
Slutning och brytning sker inte exakt samtidigt på båda kontakterna utan en kontakt får en större belastning
med risk för brända kontaktytor om man hittar ett relä med högre strömtålighet på en kontakt är det nog att
föredra.
Att bryta likström är betydligt tuffare för kontakt ytorna än att bryta växelström då det inte sker någon nollgenomgång som släcker eventuell ljusbåge
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Två parallella kontakter fördelar inte strömmen helt symmetriskt som man kan tro.
Slutning och brytning sker inte exakt samtidigt på båda kontakterna utan en kontakt får en större belastning
med risk för brända kontaktytor om man hittar ett relä med högre strömtålighet på en kontakt är det nog att
föredra.
Att bryta likström är betydligt tuffare för kontakt ytorna än att bryta växelström då det inte sker någon nollgenomgång som släcker eventuell ljusbåge

Det stämmer säkert men tillslag/brytning sker inte (hoppas jag) under belastning, möjligtvis när när BMS tycker att batteriet är tomt eller låg cellspänning med inverter belastad, men jag tror iallafall att min inverter bryter före jag satt bms'et att bryta reläet.
Men vilken lösning ska man satsa på i husbil med stor inverter?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I kväll tog jag mig tid att skruva isär invertern i hopp om att felet då skulle lysa som en röd led diod :twitcy:

Men så lätt var det inte :msn_cry:
Så jag sökte runt på nätet och på Youtube.... Där hittade jag detta...


Sen letade jag fram min ctek laddare och satte den på suply mode, kopplade in invertern och startade sen invertern... Till min stora glädje så ljuser den gröna dioden med fast sken... Och samtidigt upphör blippandet :spinny:
Kopplar sen in invertern i hb systemet.... Startar invertern.... Och provar vattenkokaren..... Som fungerar nu perfekt... :applaus:

Alldrig tidigare har jag hört talas om att man kan reseta en inverter....

Provade också reseta den andre invertern.... Men då tändes nu en röd diod och så stängde den ner sig helt :msn_cry:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det stämmer säkert men tillslag/brytning sker inte (hoppas jag) under belastning, möjligtvis när när BMS tycker att batteriet är tomt eller låg cellspänning med inverter belastad, men jag tror iallafall att min inverter bryter före jag satt bms'et att bryta reläet.
Men vilken lösning ska man satsa på i husbil med stor inverter?
De invertera som jag har, har mjuk start... Och då får man en långsam belastning på systemet... :bye:
 
Toppen