• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Farfars regel

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Någon som vet om det blir någon ändring av viktklassning så man slipper ta C1
Viktgränsen för B-kort kommer höjas rill 4250kg, men det verkar ta ytterligare något år innan det sker, vilka krav som ställs är heller inte klart.
Jag antar att det är detta du frågar efter.

Ragge.S

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
44603
Medlemskap
2026
Viktgränsen för B-kort kommer höjas rill 4250kg, men det verkar ta ytterligare något år innan det sker, vilka krav som ställs är heller inte klart.
Jag antar att det är detta du frågar efter.
Det var det jag menade då körkort före 96 inte verka gälla i vissa länder typ Schweiz och man kör 4250kg på B kort

Hejknekt

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
32451
Medlemskap
2025
Det var det jag menade då körkort före 96 inte verka gälla i vissa länder typ Schweiz och man kör 4250kg på B kort
EU har tagit beslut om höjs vikt till 4250 kg nu i år. Därefter ska ministerråd och parlamentet bekräfta beslutet vilket inte lär vara några problem. Det är dock så att respektIve medlemsland har upp till 36 mån på sig att införa detta. Respektive land beslutar även om ev. behörighetskrav för nya B 99. Troligen kommer redan innehavd B-behörighet att räcka. Kanske implementeras B 99 under 2026, kanske får vi vänta ända till 2028 innan detta sker.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
För länder utanför EU t.ex. Schweiz och Storbritannien är det ju inte säkert att detta gäller ändå, det är ju EU-regler.
Sannolikt kommer B99 fungera i dom länder du räknar upp, du har papper på att du får köra tyngre bil,det är detta som dessa länder har efterfrågat, men B99 finns inte i dessa länder så säker kan man inte vara.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
EU har tagit beslut om höjs vikt till 4250 kg nu i år. Därefter ska ministerråd och parlamentet bekräfta beslutet vilket inte lär vara några problem. Det är dock så att respektIve medlemsland har upp till 36 mån på sig att införa detta. Respektive land beslutar även om ev. behörighetskrav för nya B 99. Troligen kommer redan innehavd B-behörighet att räcka. Kanske implementeras B 99 under 2026, kanske får vi vänta ända till 2028 innan detta sker.
Troligen kommer du att få göra en uppkörning eller ett skriftligt prov, enligt den information som finna hittills

Toppen