• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Falska larm om fel på lampor

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Adria S670SL -09.
Spec vid lite kallare/fuktigare väder som nu runt 10 gr, får jag titt som tätt felmeddelande om att kolla lite olika lampor.
I fjol höst var det mest bromsljus men någon gång sidoljus som skulle kollas.
I våras det ung samma. Men nu är mest sidoljus & någon gång bromljus & bakljus.
Vid kontroll så är alla OK. Varningen försvinner som regel efter 2-10 min körning.
En ny varning dök upp för någon dag sedan som ser ut som 2 däck med pyspunka & ett streck på ovansidan av däcken & ovanför strecket står STOP. Alla varningar med gult så "ingen ko på isen" direkt.
Min tanke är att det är något glapp i kablar till "varningdosan/kontrollenheten."
Men var hittar rätt på den i så fall?
Fler tips emottages tacksamt.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Nej inget drag.
Enda "extra" är trådlös backkamera kopplat till bromsljusen bak. Fungerar dock inte så jag använder den inte.
Funderar på B-temas kamera med dubbla kameror. Då har jag en kamera i reserv :)
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Hade problem på gamla bilen (2011) det visade sej vara skyltbelysningen som rostat sönder och gjorde att det blev kortis och då släkte canbusen ner positionsljuset bytte till ny skyltbelysning i plast så försvann problemet.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
OM jag hade haft något påvisat fel på någon belysning någonstans på bilen hade det ju varit lite lättare.
Men alla lampor verkar vara OK då jag själv kastar mig ut & kollar.
Jag får försöka kasta ut frugan om hon är med nästa gång det händer får hon kolla just varningen kommer.
Känns som att den alltid försvunnit då jag kravlat mig ut & kollar. Åter inne i bilen är varningen borta...
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.288
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Funderar på B-temas kamera med dubbla kameror. Då har jag en kamera i reserv :)
Eller använd en som backspegel. Bra vid backning, men oxå för att se bil som ligger nära bakom vid körning framåt.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Hade samma problem. Varnade för sidljus. Alla lampor och skyltbelysningen lyste.

Boven var oxid i skyltbelysningen. 5-56 och nya spollampor och sen frid o fröjd
Bra tips. En kompis hade en Amazon där elen löpte amok. Höger blinkers gav blinkande bromsljus exempelvis. Det var inte enda lampa som funkade korrekt. Han hittade till slut felet. Ena bakre positionsljuset hade jordfel. Tror det var själva sockeln på glödlampan som var boven. Borde ha kommit ihåg det… bara ca 45 år sedan.
Nu får jag invänta lite torrare väder så ska felsökning göras. Återkommer om hur det gått.
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Inte helt rätt med felet ännu. Ena skyltlampan trasig & den andra rätt mörk. Bytte bägge & smorde lite med WD40.
Men vänstra lampan lyser inte ändå. Den högra blev det betydligt bättre lyse i alla fall.
Det blir vidare felsökningar. Inte lätt då nog dragits någon/några extra kabel för åtminstone backkameran.
Den lär ju vilja ha både ström & jord så det kan bli "kul"...
En koll under "kofångaren" i plast gav en kabel som hängde lös men fast i vardera ände.
Först lär jag kolla på ev tjuvar i vanliga pos-ljus resp backljusen.
Sedan lär bli att försöka ta ner "kofångaren" & leta vidare.
 
Toppen