• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Falsk trygghet?

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Såg en insändare i går kväll,jag har hört att inte Falk Camper Assist gäller husbilar som går som lätt lb.Vi tog detta på största allvar och kontaktade kundtjänst nu på fredags förmiddag.Personen som fick frågan var tvungen att samtala med chefen som lovade att de skulle göra en notering om detta då vi hänvisade till att husbilen var lätt lb reg från början vi köpte den ny 2004 och då skulle det inte vara något som vi påverkat tycker man och vi fick en noterad anteckning om att det inte skulle vara något problem för våran del.Men under dagens lopp så kände jag att detta inte var ok vi hade inte något papper på detta, så jag mejlade till Falk om detta och ville ha skriftligt på detta,det kom svar tillbakaatt de hade motagit mejlet och att de skulle svara senast 28/07.Mycket riktigt så står det i det finstilta att det inte gäller lätt lastbil i yrkesmässig trafik men vi använder inte vår husbil till detta.En märklig kommentar var att husbilar blir klassade som PB2 i dag.Förstår inte över huvud taget att detta skulle vara något problem. Tur att man inte har hamnat i det läget att man har anlitat dom.Underligt att man inte kunde ge ett mejl om detta på en gång.Detta värkar konstigt.Har någon mer änn vi råkat ut för detta?Vilken försäkring skulle ni råda till om detta inte blir uppklarat?Valle
 

ANDYSBIL

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
16851
Medlemskap
2023
Sv: Falsk trygghet?

Såg detta på Falck Euro Assistans:
2.10 Undantag
Följande situationer/fordon täcks inte:
• återkommande fel som inte åtgärdats
(t.ex. starthjälp beroende på defekt
batteri som inte bytts)
• medveten lagöverträdelse
• tjänster ägaren eller annan person
beställt, utan godkännande av Falck
• fordon som är avställt eller belagt med
körförbud i Vägtrafikregistret
• fordon registrerade som eller använda i
yrkesmässig trafik, lätt lastbil, husbil, taxi, ambulans, militär-, bud-, körskole- samt fordon för korttidsuthyrning
• motortävling, träning inför motortävling
Denna typ av försäkring tycks inte gälla husbilar. har dom en speciell för dessa?
Anders
 

valle

HBK Medlem
Inlägg
157
Kommun
Arvika
HBK-Nr
2275
Medlemskap
2024
Sv: Falsk trygghet?

Allting är uppklarat nu .Försäkringen gäller som den har gjort i flera år förut, det var konstiga motfrågor som ställde till dessa problem vid kontakt med kundtjänst som tex varför går den som lätt lastbil, att reg-ningen skulle vara en sak mellan oss och transportstyrelsn, och han rådgjorde med en chef som han utryckte det och att de skulle göra en notis om detta och att försäkringen skulle gälla som vanligt så blev vi ändå mer osäkra så jag skrev till kundtjänst och krävde papper på detta, svaret kom att de0t skulle komma besked före 28juli så då kan ni tänka er att man blev ända mer osäker gäller, gäller inte för jag litar inte på muntliga avtal.Men till glädje för oss så fick vi ett skriftligt papper på att försäkringen gäller som vanligt.Det var de konstiga frågorna som väckte vår osäkerhet .Det står ju mycket riktigt att försäkringen inte gäller lätt lastbil i yrkesmässig trafik, men vi har en lätt lastbil husbil i privat trafik, så tolkningen är olika, tyvärr, även på kundtjänst därav de konstiga motfrågorna detta är min tolkning av det hela rätt eller fel??dä ä som dä ä säger vi i denna del av Värmland gäller även vädret när jag nu tittar ut.Valle
 
Senast ändrad:
Toppen