• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Faktakoll Challenger Husbilar

Challenger328

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
42206
Medlemskap
2025
Hej
Köpte i fjol en ny -23:a Challenger 328 Graphite Ultimate. Vid en fråga till generalagenten, i ett helt annat ärende, fick jag ett faktablad som jag skulle vilja ha faktakoll på. Enligt denna PDF ska det finnas "collision warning", "lane-crossing monitoring", "line assist" och "FCW". Dessa kan jag se i skärmen på bilen, men det är ingen funktion i dem.
Lite längre ner står det "preset double batteries AGM", innebär det att det ska finnas 2 AGM batterier eller att det är förberett för det? Hur har ni det i era Challengers? Jag hittar en tom batterilåda under passagerarstolen och kontakter som har maskeringstejp som isolering.
Generalagenten skickar mig till återförsäljarna och återförsäljarna svarar inte och jag har ett stycke att åka till närmaste sådan. Så om ni kan och vill får ni gärna svara på denna tråd. Bifogar specen jag fick från generalagenten

Bilagor

• Specifikation.png
    Specifikation.png
    661,4 KB · Visningar: 18

Sonny F

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2025
När det gäller din batteri fråga så har den varit uppe några gånger i engelska Challenger forum och svaret från de som verkar veta är att lådan är tom från fabrik men förberedd för två batterier. Sedan är det återförsäljaren som skall montera i batterierna efter överenskommelse med kunden. Dock är det inget som ingår i priset för husbilen utan det blir en extrakostnad. Jag har en Chausson 640 -21 och när den levererades hade återförsäljaren monterat ett ynkligt AGM batteri på 90 Ah. Jag bytte ut det till ett mera kraftfullt Lithium batteri på 180 Ah med samma mått, ca halva vikten och ca fyra ggr högre användbarhet för oss. Behöver inte ansluta till laddstolpe den första veckan nu. Har även bytt ut de laddare som inte hade rätt laddningsprofil för Lithium.

Challenger328

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
42206
Medlemskap
2025
Tack, ungefär som jag trodde. Jag har ett 60Ah som jag planerar att byta ut. Har bara inte rätt kunskap än om vad jag behöver byta ut. Bilen är lätt överviktig dessutom, så det gäller att jaga kilon.

Toppen