• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Førsta husbils-semestern...ett æventyr

F

F.d. 14924

Guest
Våran førsta husbilssemester børjade stilla med en vecka i Borås. Førtsatte sen via Smøgen o Strømstad till Oslo o Norge. Vidare ut mot kusten o några skøna bad i Oslofjorden . Hitta några riktiga godbitar .

Sen upp mot Hardanfervidda och en hærlig stællplats dær. Vandrade i fjellen , længs bæckar o sjøar o njøt. Underbart att vakna upp på fjellet med den utsikten. Sen vidare på smalavægar till Eidfjord . Stanna två nætter dær o njøt av naturen . Gick upp OCH NER till Skjeåsen vilket var ett æventyr i sig . Kænns i benen efteråt . Tænk att dom bodde dær under så lång tid.

Sen åkte vi vidare på væg 7 tills motorn børja låta vældigt konstigt o vi fick stanna snabbt. Efter mycket strul, ringande o væntan i ca 7 timmar kom en bærgningsbil o konstaterade att han inte visste vad det kunde vara før fel så han bærga oss o husbilen till Geilo. Bodde i natt på hans verkstadsområde med skrotbilar o annat bråte omkring. Vi har haft vackrare utsikt men vi hade i alla fall tak øver huvet o mat i den nu fungerande kylen.

Sitter nu i ett regnigt Geilo på turistbyrån o undrar vad som ska hænda med oss o våran husbil. Det ær inte så gott om Fiatverkstæder hær precis.

En vecka kvar på semestern.... får se vad som blir av den....:twitcy:

F

F.d. 14924

Guest
Sv: Førsta husbils-semestern...ett æventyr

Matte o Bitte i väntan på besked om var när o hur våran husbil ska bärgas o hur vi ska komma hem.

Visa bilaga 9177

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14924

Guest

"Fricampa" 2 dygn på detta idylliska ställe. :twitcy:

Visa bilaga 9180

STORT TACK...till Björn på Vikings Räddningstjänst i Geilo som hjälpte oss med det mesta. En klippa..!

Eva D 9

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Vilken otur! Hoppas att det löser sig för er på bästa sätt. Vi håller tummarna.

F

F.d. 14924

Guest

Tack...:) Vi är i alla fall snart på väg hem. 2.22 går tåget.

F

F.d. 3581

Guest

Mattematt,
glöm inte att lägga in den som Norsk ställplats....

Hoppas allt löser sig - man kan väl bli matt för mindre...

Mvh
Dag

F

F.d. 14924

Guest

Mattematt,
glöm inte att lägga in den som Norsk ställplats....

Hoppas allt löser sig - man kan väl bli matt för mindre...

Mvh
Dag

Tackar....jo nog blev man lite matt alltid . Nu är vi hemma i alla fall . Tyvärr med buss o tåg. Husbilen bärgas till Sverige i dag tror jag .

F

F.d. 9673

Guest

Hoppas att detta "äventyr" inte avskräcker Er och att det inte blir en alltför saftig faktura.
Ska bli intressant att höra vad det är för fel...

F

F.d. 14924

Guest

Tack för det. Det var ju ingen riktigt lyckad debut som husbilsägare/resenär . Mycket strul o jäkligt tråkigt med bilen . Hoppas nu också att det inte är nåt stort, allvarligt o dyrt fel med bilen. Det vore knäckande. :swoon: Trodde jag gjorde ett klipp när jag köpte den men ack...

Visa bilaga 9205

F

F.d. 52945

Guest

Är det en 1,9 l turbodiesel till motor?

Mvh
Pilot
P.s hoppas det löser sig för er!

F

F.d. 24290

Guest

Fy vad tråkigt men kanske bättre att det hände nu än om ni fick blodad tand och åkte utomlands.

Jag var livrädd för det här med vår gamla bil men inget hände som tur var, sen köpte vi en ny bil och jag tycker det ända jag läser om nu är att bilar från 06-07-08 som går sönder hela tiden.

Hoppas att det inte blir för dyrt, köpte du bilen på en firma så har du väl 3 månaders garanti? Köpte du den privat så kanske det är ett dolt fel?

Lycka till och hoppas att ni ändå vågar er ut igen när allt är löst!

//Niklas

F

F.d. 14924

Guest

pilot;

Thank´s

Det är en 2,5

F

F.d. 14924

Guest

NLundberg;

Tack..!
Jo...det är inte helt lätt o köpa husbil...i alla fall begagnad. Köpte privat. Gör nog inte om det..

F

F.d. 52918

Guest

Hej Mattematt,vi känner verkligen för Er, hoppas bara att inte blir för kostsamt.
Vi köpte vår första beg husbil,och var så glada och lyckliga för den.
Vi hade inte kört mycket med den,när vi på väg till Värmland,kom upp på Hallandåsen,så small det i motorn,det blev ju bärgningsbil hem.
Det var kamremmen som slagit sönder så mycket att det blev en dyr reparation.
Så vi skulle vilja SÄGA till alla som köper en begagnad husbil,kolla när kamremmen sist är bytad,eller be fått bytt den före leveransen.Efteråt har vi fått det bekräftat av andra husbilsägare,,,,,,,,men vi hade ingen erfarenhet,och det kostade.
Hoppas allt går bra för Er, och önskar Er många fina husbilsresor

Vänligen Ingrid o Stig

F

F.d. 14924

Guest

Man tackar... det låter lite som vår historia . Jo även om dom är begagnade så kostar dom en hel del . Kamremmen var bytt nyligen och den var fräsch o fin så jag trodde det var lugnt . Det var det tydligen inte. Nu håller vi tummarna för att det inte ska vara nåt allvarligt o dyrt.

F

F.d. 14924

Guest

Det blir värre o värre....på bärgningen från Norge TAPPADE dom husbilen...!!

Den rulla mot ett stup men fastnade på räcket.

Börjar ångra husbilsköpet.

F

F.d. 3581

Guest

Mattematt, är detta en Norgehistoria eller ????...

Kanske det va synd att räcket fanns, om det var ett djupt stup nedanför....??

Det är spännande att följa detta äventyr..

Många hälsningar

Dag S

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Hej mattematt!
Eländes elände! Hoppas Ni har den helförsäkrad.
Hälsningar

F

F.d. 24290

Guest

Men om bilen tappas av bärgaren så måste väl hans försäkring gälla oavsett om man själv har helförsäkring eller?

Helt otroligt var ska denna historia sluta?

F

F.d. 14924

Guest

Hundvakten;

Nog låter det som en rälig Norgehistoria alltid . Fast tyvärr är den sann.

Det var ett stup nedanför...typ 100 m sa dom . Det kanske varit lika bra om den rullat över. :confused:

Toppen