• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förvaring av husbil.

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Ser ofta att det är fuktproblem i husbilarna och finns kanske de som ställer in sk, avfuktare med något salt i som kan ta upp någon halvliter eller så.
Har man tillgång till el varför inte ställa in en mobil avfuktare som man använder i torkrum.
Min drar 200 watt och man kan ställa in vilken fuktighet som man vill hålla så den inte går för jämnan.
Borde bli ordentligt torrt efter en längre tid och all fukt som ev. finns borde försvinna i denna ökentorra luft, 200w borde man har råd med för att slippa elände, har missat om någon gör det med husbilar men det kräver ju el och helst någon stans att dra ut dräneringslangen, annars får man ju åka och tömma.

Sv: Förvaring av husbil.

Jo, en luftavfuktare gör ett bra jobb, men samtidigt har vi ventilationen som tillför ny luft. Ska det fungerar, så måste husbilen förvaras inomhus.

Med de vanligaste avfuktarna måste du också ha värme i bilen för att de skall fungera, de sluta fungera vid ca 5 grader plus. Annars måste du ha en sorbtionsavfuktare, de fungerar vid lägre temperaturer. :)

Ja, det stämmer. Jag har testat med en vanlig luftavfuktare vid låga temperaturer och det gav dålig effekt.
Men Granngården säljer bra vägsalt:D

Ser ofta att det är fuktproblem i husbilarna och finns kanske de som ställer in sk, avfuktare med något salt i som kan ta upp någon halvliter eller så.
Har man tillgång till el varför inte ställa in en mobil avfuktare som man använder i torkrum.
Min drar 200 watt och man kan ställa in vilken fuktighet som man vill hålla så den inte går för jämnan.
Borde bli ordentligt torrt efter en längre tid och all fukt som ev. finns borde försvinna i denna ökentorra luft, 200w borde man har råd med för att slippa elände, har missat om någon gör det med husbilar men det kräver ju el och helst någon stans att dra ut dräneringslangen, annars får man ju åka och tömma.

Bra förslag , men skall de vanliga avfuktarna vara effektiva så krävs även en del värme i husbilen , dräneringen går ju bra att göra via ordinarie avlopp. Ja tror inte att husbilen har 100 liter fukt på en säsong!

Ja lite värme får man ju från själva avfuktaren men en fläktkamin med termostat kan nog hjälpa till beroende på var den står parkerad.
Jag tror att fukten i väggarna kan försvinna och möglet stoppas och har man pejl på var problemet är kan man ju åtgärda det när det är riktigt torrt.
Det är ju så man gör vid läckage i hus avfuktar så mycket som går innan man reparerar så man inte bygger in fukten.
Eftersom det tar ganska lång tid innan det torkar ut flera veckor om skadan är frilagd och sitter väggbeklädnad och liknande kvar så handlar det om lång tid som är lämplig att använda vinterförvaringen till, tänker jag.
Har man sedan en mjuk vägg som torkat ut och är svår att riva kan man kanske förlänga levetiden på bilen med att skumma väggarna, men det är inget råd utan mera en tanke.
Fick höra en historia om en ny Ferrari som började läcka in vatten och som skulle sändas tillbaka till fabriken för åtgärd.
När den kom tillbaka var man ju lite fundersam vad man hade gjort på fabriken för att åtgärda felet?
Vad man fann bakom panelerna var att man fyllt med skum för att täta!!
Men jag tror att det är Fiat som numera äger Ferrari elller....
icon4.gif

Förstår heller inte varför det tydligen inte är ok bland husbilfolk att ha seriös avfuktning istället för div torrbollslösningar.

Jag köpte en beg. husbil i höstas som var "torr", och när jag ställde av den satte jag in en riktig avfuktare. Jag drog ut ca 30 liter vatten på 14 dagar och sedan dess har jag haft en fuktighet på ca 45 % vid 8 grader. Bilen har stått utomhus under bar himmel.

Tror den är i betydligt bättre form inför säsongen än om jag ställt in en torrboll.

/M

Men så länge inte bilen är helt " bonntät " typ ventilation otäta dörrar och liknande är det väl svårt om inte omöjligt att få en lägre fuktighet inne i bilen än ute? När man stängt avfuktaren stiger väl fuktigheten ? Så länge avfuktaren gå suger den vatten ur luften och så länge inte bilen är tät så rullar det bara på .
Det är skillnad om man har en vattenskada som ska torkas upp men i förebyggande är jag lite tveksam
Om man tex kör en avfuktare i en källare i ett gammalt hus ska man va försiktig man drar fukt genom källarväggarna .
Lite funderingar jag kanske har fel:confused:

Det är säkert så att luftfuktigheten i HB är avhängig av fukten utomhus, och "bonntät" finns inte. Men efter den stora avfuktningen i höstas har det inte blivit mer än 3-4 liter till. Och då hade vi faktiskt bra med regn!

Finns fysiska lagar om detta, men det är trots allt så att det vattnet som man har i avfuktaren sitter inte kvar i husbilen...

Klart det kostar att ha igång en avfuktare och grundvärme, men vinterförvaring inomhus är heller inte gratis.

/M

Du har väl en bra avfuktare som värmer upp tilluften .Bara värmen gör väl att fuktigheten sjunker.
Men samtidigt om man har varmare i bilen än utanför så drar sig den varma luften till dom kalla vägarna och det kan bildas mögel ?
Jag kan inte mycket i det ämne jag bara spånar.
Jag har min bil i min kompis lada så jag behöver inte bry mig men en vacker dag så är det slut med det.

Om det blir kallare ute sjunker fukthalten i luften, det är troligen därför det blivit mindre i luftfuktaren efter hand. Se f.ö. upp med alltför hård avfuktning, trädetaljer brukar inte gilla det...? :)

Avfuktning kan ju ha åtminstone två olika syften och håller man inte isär dem kan man lätt tala förbi varandra.
1) Få bort fukt som redan hamnat i bilens konstruktion, t.ex. genom någon form av fuktinträngning.
2) Undvika ny fukttillförsel i/på konstruktionen som följd av varierande temperatur och luftfuktighet under förvaringen. Som när vi haft en period av kallt väder (=kalla väggytor mm) får ett väderomslag till varmare och fuktigare luft, som kommer in i bilen och ger kondens på de kalla ytorna och senare ev. mögelpåslag.

Om det är situation 2 som gäller och man vill använda avfuktare till hjälp gäller det att täta till luckor och ventilationsöppningar så att det tillförs så lite ny luft som möjligt.
Om det är situation 1 och man enbart använder värme gäller det tvärtom att säkerställa bra ventilation för att få bort fukten ur bilen efterhand som värmen "torkar ur" den ur konstruktionen.

Hur gjör alla firmor som säljer husbilar dom står ute hela vintrarna och ibland flera år utan att få fuktskador utan torrbollar eller avfuktare. MVH Kurt.

Jag undrar om inte vissa försöker avfukta hela universum.
Stängs inte alla ventiler så uteluften stannar utanför är ju detta med att avfukta lönlöst.

Har varit och tittat på s.k. fynd på vårvintern och det man kände när man gick in var en typisk lukt som jag kände igen från gamla husvagnar och sommarstugor från 50-talet.
Men man kan väl inte hålla på med göm lukten med doft hela tiden.
Å andra sidan luktade det kraftigt av plast om husvagnarna som var nya och stod inne i hall +1 mille.
Vet inte vad som är värst kanske lättare att acceptera doften av ny plast eftersom man vet att det är nytt, men lukt som lukt.
Om man har en bil med AC kan man ju slå på den på vintern för att få bort fukten från fönstren.
Det är nästan magiskt och det går att torka ur bilen fort med AC, så fungerar avfuktaren också och nyare torktumlare, skulle tro att fukten går bort även inne i väggarna efter ett tag.
Naturligtvis kan man stänga av ventilationen så mycket som möjligt när man har en avfuktare som går, att ventilera är ju ett gammalt råd när man ska avfukta med uteluften, man måste ju faktiskt tänka själv också och tekniken går framåt.
Har man ingen avfuktare är det förståss förkastligt att stänga ventilationen.
Mögel behöver två saker fukt och värme tar man bort det ena så kan det inte bli värre i alla fall och kanske bättre.
Rost behöver fukt och syre tar man bort fukten genom rostskydd kan man skydda sej delvis, syret lär man inte kunna ta bort.
Jo om riktigt helträ torkar så kan det spricka, händer ibland när vind från sahara blåser till kanarieöarna.
Men ärligt - hur mycket riktigt trä finns i en husbil idag?
Knappast fara med reglar och plywood i konstruktionen, och möblerna brukar vara gjorda av plastfolie på spånskiva eller liknande knappast ek i bordet.

Senast redigerad av en moderator:

Jag undrar om inte vissa försöker avfukta hela universum.
Stängs inte alla ventiler så uteluften stannar utanför är ju detta med att avfukta lönlöst.

Jag undrar om om inte vissa försöker värma upp hela universum. Stängs inte alla ventiler så går ju värmen ut, detta med att att värma är ju lönlöst:)

Du kanske förstår att jag inte håller med dig, på samma sätt som man kan ha högre värme inne i husbilen tror jag man kan ha lägre luftfuktighet inne i husbilen.

/Håkan

Jo om riktigt helträ torkar så kan det spricka, händer ibland när vind från sahara blåser till kanarieöarna.
Men ärligt - hur mycket riktigt trä finns i en husbil idag?
Knappast fara med reglar och plywood i konstruktionen, och möblerna brukar vara gjorda av plastfolie på spånskiva eller liknande knappast ek i bordet.

Bordet i min husbil var både stort och fult så jag ersatte det med en skiva i 38 mm ekstav. Och det har faktiskt slagit sig lite. Men det rättar nog till sig...

/M

Jaha det finns tydligen undantag som ska ha ek i bordskivan, inte bästa valet egentligen speciellt inte om man sett en och annan båt som haft ek. Eken spricker ju lätt vid torka det är ju ett väldigt hårt träslag och tungt.
Furu hade varit bättre eller kanske ta bort skivan över vintern.
Men avfuktare sparar säkert igen både vikten och förlänger livslängden.
30-40kg vatten är ju onödigt att släpa på.
Att värma ökar luftfuktigheten iden är ju att ersätta den fuktiga varma inneluften med en torrare uteluft.
Men om det nu är så att uteluften är fuktig det regnar osv så blir det fuktigt inne ändå och att värma drar mycket mer ström.
Finns en orsak att torkrum numera inte har jättevarmt utan en avfuktare, alla nyare torktumlare har en inbyggd avfuktare istället för bara värme.

Håller med betr. ekskivan. Var på ett snickeri och fick en stuvbit billigt. Först när jag satte in den kom jag på att det nog inte var den smartaste lösningen vad gäller tyngden. Förmodligen ingen höjare att få i nacken vid en kollision.

Å andra sidan är det väldigt elegant ock känns gediget...

Men tack för tipset att plocka ut bordet till nästa vinter!

/M

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen