• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förstoringsglas till GPS:en.

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
I min integrerade husbil har jag placerat hållaren för min GPS på det stora utrymme som finns mellan instrumentbrädan och vindrutan. Då detta utrymme är utsatt för solsken resulterar detta i att jag ser kartan på GPS:en väldigt dåligt. För att råda bot på detta har jag tillverkat en liten svart låda som jag ställer över apparaten - både för att få bättre kontrast på skärmen och skydda den mot upphettning. Det hela fungerar jättebra, så det är inte det som är problemet. Detta är som följer:

Med tilltagande ålder har jag, trots detta arrangemang, fått allt sämre att se detaljerna på skärmen, varför jag nu vill vända mig till er kära klubbkompisar för råd och hjälp. Min tanke är att placera någon form av förstoringsglas (eller konvex platslins av något slag) i öppningen på min låda för att få en större bild. Lådans öppning är cirka 30 x 20 cm.

Jag vill heller inte flytta GPS:en närmare mig, då hållaren (sugplattan) är limmad mot underlaget för att möjliggöra en funktion även för passageraren.

Finns det någon i detta kunniga gänget som kan tipsa mig om en lösning och var man i så fall skulle kunna få tag i den?

Tack på förhand!
Staffan
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Hej om jag inte minns fel så fanns det en skärm (förstorningglas) till barnens
gameboy spel som inte var så dyrt vet ej om det säljs fortfarande
kanske kan va nåt

Häls Mikael o Carina
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Hej på dig!
Det finns skärmförstoringar till dataskärmar som fungerar som ett förstoringsglas,
det är en tunn plastskiva som sätts framför skärmen har jag sett.
Kolla med Wettergrens dom kan nog hjälpa till.
Mvh Frank 59
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Jag hade samma problem som du,gammal o skumögd som man är. Men en dag gick jag på Clas Olsson (gubbdagis som det kallas). jag köpte ett par solglasögon och tänkte inte mer på det. När jag skulle åka hem så blev det en ny värld för mig för solglasögonen hade en så kallad läsruta insatt på nedre delen av linsen,som jag inte hade sett. Men nu när jag tittade ner på instrumenteringen så såg jag knivskarpt,och när jag tittade rakt fram var det vanliga solglasögon. Så slumpen löste mitt problem. Kanske värt att prova (det funkar);)


Sol & läsglasögon.


Solglasögon med läsruta.
Läs mer





Art. nr. 1- Antal Köp 34-3444-100 +1,00 79,00 st.
34-3444-150 +1,50 79,00 st.
34-3444-200 +2,00 79,00 st.
34-3444-250 +2,50 79,00 st.
34-3444-300 +3,00 79,00 st.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Hade också proplem med reflexer, så jag gjorde ett sk stövelskaft av julens tomma chokladask till min Garmin 760. Skulle kanske varit lite djupare men får väl äta upp en ask till!
 
Senast redigerad av en moderator:

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

De "platta" plastskivor som fungerar som förstoringsglas kallas för Fresnel-linser och har ett stort antal cirklar med fasade spår (där fasen varierar så att de tillsammans bildar en "konvex lins (utåtbuktande - förstoringsglas). Det brukar finnas små¨sådan som man kan ha som luppar. När det gäller större sådana förslår jag att du tar kontakt vaktmästaren på någon stor skola, på s k overheadapparater finns alltid en sådan Fresnellins. och overheadapparater brukar gå sönder och skrotas - du kan kanske fjäska tiull sig en sådan skiva (den är ca 30 x 30 cm men du kan ju såga ner den till lämplig dimension från mitten av skivan - den är ju av plast). Bara ett litet förslag..... Hälsn. Boo
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Boo!

Kan du gissa vilken som jobbar på en skola? Och med en massa gamla
OH-projektorer i källaren.
Ett STORT TACK för tipset!

Staffan
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Tack för tipset om solglasögonen hos "Classe". Har handlat ett par stycken och fler lär det bli, helt suveräna och nästan gratis dessutom!
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

får tacka jag också helt suveränt...
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Förstoringsglas till GPS:en.

Ett annat förslag på samma tema. Jag köpte en liten mottagningsplutt på en ledning till min tomtom. Jag lägger plutten i framfönstret och kan ha gps:en var som helst i bilen. I mitt fall längst till höger om hastighetsmätaren. Jag ser inte oljetryckslampan annat än om jag böjer mig fram men å andra sidan lyser den inte så ofta. Detta fungerar alldeles utmärkt. Solen besvärar inte och jag har gps:en alldeles framför ratten.
 
Toppen