• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första turen utomlands

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Om ni inte redan bestämt resväg till Normandie vill jag tipsa lite mer.

Åk gärna genom vackra Moseldalen, där finns också massor av ställplatser både gratis, lågpris samt vid vingårdar.

På en höjd nordost om Trier bodde vi på en enkel mysig parkering bland vinrankorna och ett par hundra meter till deras egna restaurang med mycket god mat och sen provning och inköp var också möjlig.

Du tankar nog till bra pris i Danmark och sen till västeuropas billigaste dieselpris när du genar genom Luxemburg.

Route du Champagne på resan västerut går genom många mysiga samhällen om ni inte har alltför bråttom och väljer kostnaderna på motorvägarna.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Om ni kor till Frankrike kan jag rekomendera en stallplats app som vaxer har.
https://www.campingcarpark.com/en_GB/

nar ni ankommer den forsta av deras stallplatser sa registrerar man sig och betalar in en valfri summa pa deras maskin med touchscreen. (5 Euro for medlemskapet), maskinen spottar da ur sig ditt "medlemskort" som galler sa lange foretaget finns ;)

Via deras app sa kan man finna stallplatser och se vilken service de har dar.
Samt att man kan se belaggningen pa platsen. Om man nu betalar ytterligare 30Euro om aret kan man forboka platser, vilket jag personligen inte stottar eller betalar for.

Men deras platser som jag besokt genom Frankrike har vart valskotta och i prisspannet 10 -12 euro natten med el o vatten.
om man stannar 5 timmar och fyller tankar osv kostar det 5.50 euro.


//Freddy
 

alzlz

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
29042
Medlemskap
2024
Registreringsnummer fungerar även för svenska fordon med bropassavtal. Vi har testat med både personbil och MC. /Leif
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trosa
Då var sista arbetsdagen klar. En veckas arbete var inga problem att sköta från bilen.

Efter att ha registrerat bilen hos oresundpay.com så verkar det fungera.
Men de här digitala tjänsterna är ganska undermåliga i användarfeedback måste jag säga.
Jag kände mig inte säker på om allt var rätt gjort förrän vägbommen faktiskt öppnade sig.

Vi hittade en väldigt fin gratis ställplats vid parkeringen till Parnas Natur- och aktivitetspark som jag kan rekommendera.

Idag ska vi passera bron mellan Själland och Fyn. Har försökt gå in och registrera regnumret, fixa avtal osv säkert 10 gånger, men de verkar väldigt sugna på att jag ska beställa hem något de kallar Bizz.

Eller så ingår det automatiskt i avtalet för Öresundsbron?
Avtalet har en grön bock framför Öresundsbron men inte de andra.
Screenshot_20220604-074529_Brave.jpg


Jag misstänker att det är ett RFID-chip man ska sätta upp, för den gamla ägaren har lämnat en klisterlapp med RFID-antenn på rutan som skulle kunna vara en "Bizz".
Vore ju toppen att kunna återanvända den på något sätt annars.
Det kan ju också vara så att regnumret redan är registrerat i systemet hos gamla ägaren och därför inte går att mata in hos storebaelt.dk.
Eller så funkar det bara med danska regnummer.
Högst oklart, men jag vet inte om det kommer fungera på nästa bro.

Blir väl till att betala dyrt med kortet istället i värsta fall, nu orkar jag inte låta det stjäla mer energi från vad som i övrigt verkar vara ett väldigt trevligt land!

Allt med dessa broavtal verkar inrikta sig på en större initial kostnad och sen kraftigt reducerade priser. Det gör man väl för att tvinga in konsumenten i ett sunken cost bias så man känner sig tvungen att välja deras transportmetod igen.
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Trosa
Nu har jag kopplat upp mig och kan se att de fakturerat för Stora Bält-passagen. Det är lite oklart för mig, men jag tror det var något jag gjorde i Öresunds-bro -appen. Svårt att säga exakt vad man behöver göra eftersom jag försökte olika saker flera gånger, men det går på något vis.

Tyvärr började batterivarningen lysa på väg hem, så generatorn ger inte ström.

Försöker komma på något sätt att ge laddning från bodelsbanken så vi kan ladda via landström och hanka oss hem 150 mil till verkstaden...
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Och vi som har tagit körkortet före den 1/6-96 vi kan då inte åka fast för olovlig körning. (i typ ovan situation) :rolleyes: ;)
Om du har fått körkortet "Återkallat" (för Fortkörning, Rattonykterhet eller annat) efter 1996 så har du förlorat din "farfarsrättighet" att köra tung husbil (>3500kg).
Det spelar ingen roll om det bara är 1 månad och att de sen skickar ut ett nytt körkort automatiskt, så har rätten gått förlorad.

Tror också det gäller även för att köra snöskoter och motorcykel (andra datum) som man har automatiskt med "gammalt" B-körkort.
 
Toppen