• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första köpet

F

F.d. 12965

Guest
Vi är en familj på fyra personer som skall byta från husvagn till husbil och har en del funderingar. Vi har fastnat för LMC liberty 6400 som instegsbil och skulle vilja ha tips vad man skall titta efter vid köp av begagnat. Vi undrar också om någon har erfarenhet av att sova i alkoven. Vi tänkte själva sova där medan barnen sover i våningssängen, funkar det?
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Första köpet

Hej i vår förra husbil en lmc 566 sov vi i alkoven o barnet i enkel sängen jag tyckte att låg man ytterst var det ok men inte mer mycket varmt om solen låg på trångt o ännu varmare innerst mvh Andreas
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Första köpet

Skall ni sova i akoven på vintern så kan det bli kallt i vissa bilar, som inte har värmekanaler upp till alkoven.
Vår första bil var en alkov och det kom ingen värme upp dit....Burrr

DS
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Första köpet

Årsmodell??

Kolla fukt, växellåda, fjädrar däckens ålder, belasta batterier mm
på någon verkstad du litar på.
provkör även spis, kyl och värme. Blir det inte populärt hos säljaren hade jag nog gått min väg
verkar vara självklara saker men ändå ett tips, lätt å glömma när man står där och han som skall sälja pratar o pratar:rolleyes:

gurra
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Första köpet

Plus i SVT hade förra veckan ett inslag om fukt i husbil och husvagn där de tipsade om hur man kan upptäcka problem.
På deras sida kan man se inslagen igen:
svt.se - Plus

Vi har alkovbil och vi tycker det fungerar bra att sova i alkoven. Uppe i alkoven har vi två fönster och en taklucka så det går ganska bra att anpassa sovtemperaturen vid varmt väder.

Vid kallt väder är det nog framförallt väggen längts in som blir lite kall men värmen stiger ju samtidigt upp så vi tycker även detta fungerar helt ok.

Det vi tycker är bra med alkoven är att det alltid finns en säng om man vill lägga sig ner och vila lite eller om man slår läger sent. Då är sängen redan klar och man behöver inte bädda ner sittgruppen. I husbilar med fasta sängplatser och sittgrupp har man ju självklart samma funktion.

Alkoven till trots bäddar vi ibland ner sittgrupperna nere så att hela ytan blir till en stor säng. Perfekt när man ska ta det lugnt och se en film tillsammans och Victor (2,5år) tycker det är mysigt.
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Första köpet

Hej, vi är också väldigt nya med husbil och ett bra tips är att titta noga innan, vi gjorde ett felköp först inte på själva bilen eller märket utan på hur bodelen var formad och hur många sovplatser det fanns. Nu är vi dock sex i familjen så det påverkar ju lite mer.

I den första bilen som vi köpte så sov vi i alkolen plus vår yngsta dotter och vi tycker det gick jättebra. Vi hade dock värme kanaler som gick ända upp plus ett fönster så man kunde öppna på morgonen när solen låg på.

I den nya bilen så har vi dubbelsäng bak där vi kommer sova och barnen får ligga i sovalkolen plus dinetten.

Fundera mycket innan på vad ni vill ha för utrustning att eftermontera är ofta dyrt på visa saker.

vill ni ha markis? Vill ni ha gasolugn, klarar ni er med ett litet kylskåp med endast frysfack. Tänk på att med husvagn så kunde ni koppla loss och ta bilen och handla här måste ni åka iväg med hela bilen.

Vill ni ha tv i bilen för barnen, ska ni duscha i bilen. Jag tycker nog det svåraste har vart bodelen. Själva bildelen är ju nästan fiat på alla och där finns det massor med info här på forumet om vilka årsmodeller som har problem och vad man ska tänka på.

Fundera även på om ni kommer vilja köra den på vintern eller bara sommaren.

I övrigt så önskar jag er en underbar sommar och bara så ni vet ni gör helt rätt vi har inte ångrat oss en sekund och barnen älskar det.

Mvh Niklas
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Första köpet

Hmm titta efter hur många bältesplatser det finns kolla även hur mycket du kan lasta
Brukar nästan vara fullt lass med två passagerare.
Inte för klen motor heller o du pruta!!!;)

gurra
 
Toppen