• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Första husbilen

F

F.d. 26580

Guest
Tjenare!

För några månader sedan bestämde jag och min blivande fru oss för att sälja iväg våra grejer, säga upp lägenheten och flytta in i husbil. Friheten med ett mobilt hem blev allt för frestande ;) Vi har nu kommit en bit på vägen och håller på att leta efter vårt nya hem, men ju mer vi sätter oss in i husbilsvärlden ju större blir den och alternativen blir oändliga. För att kunna orientera oss något och hitta den perfekta husbilen för oss vänder vi oss till er med lite erfarenhet inom området som förhoppningsvis kan ge oss lite vägledning, råd och tips. :)

Vi har följande krav på husbilen, den ska:
- Kosta max 300 000 kr
- Vara beboelig året om(i Sverige samt sydligare länder)
- vara max 6 m lång
- kunna köras med b-körkort

Vi har fastnat lite för Eura Mobil 515 då den har alkov, mycket förvaringsutrymme och bra planlösning. Vi behöver inte ha någon extra soffa eller våningssängar. Ett annat alternativ vi börjat snöa in på är plåtisar då vi kommer röra på oss mycket och planerar att göra en längre Europaresa i framtiden.
En plåtis är ju liten och smidig men hur är dem under vinterhalvåret?
Blir det kylskåpseffekt såsom i en vanlig personbil eller är de isolerade?
Blir de för trånga att bo i en längre tid?
Vi är öppna för råd, idéer och förslag.

Tack i förhand!

Mvh Alexander och Sonja

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027
Sv: Första husbilen

Ett första standard tips är att väga bilen innan köp. Vad som anges som tjänstevikt och vad som är verklig vikt kan vara helt olika saker och då kan det vara mycket dåligt med lastvikten.

Sen en fråga vad menar ni med beboeligt i Sverige året om? Väldig skillnad på klimat i vårt avlånga land...

F

F.d. 26580

Guest

Okej tack för tipset!

Jo vi vill kunna ha möjligheten att bo i det "svenska klimatet" även vintertid. Inte att vi ska försöka trivas mitt i vintern vid treriksröset utan att det ska vara möjligt att bo i husbilen vid 0 till -20 c°. Eller är det omöjligt vid den prisklassen? :)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Kolla noga hur vattentankarna (både färskvattnet och avloppsvattnet) och deras avtappningskranar sitter. Bästa är om de ligger i ett uppvärmt dubbelgolv, både tankar och kranar. Finns dock andra lösningar som fungerar...

Generellt är plåtisar sämre isolerade, men det är också en mindre volym att värma upp. Dock har de flesta för dåligt vid tankar och kranar enligt ovan...

Kolla också att bilen har elpatron på värmepannan.

Toppen