• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första fästingen i år!

H

hianders

Guest
Alldeles nyss kom Hasse in i köket med en fästing (första stadiet) som han tagit på Simon som springer överallt på tomten i Korskrogen. Nu börjar eländet!!! Exspot skall inhandlas snarast!! Våra hundar har klarat detta medel. Frågan är bara om vi skall använda detta på Hobbe 15 år?! Han rör sig mest kring huset eftersom han ser dåligt.

Jag säger bara JÄCK!!!

matte hianders/Inger

PS Jag hoppas bara att det inte blir fästinginvasion i år eftersom vi har haft en relativt mild vinter!!!! DS
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Första fästingen i år!

inger,,ja har plockat tre stycken alla redan,,men nu åker halsbandet på,, du kanske inte anväder detta??

SCALIBOR heter de,,teddi,,
 
H

hianders

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Teddi! Nej vi har inte använt detta halsband. Lite problem tror jag det blir eftersom våra Grabbar har så mycket päls kring halsen. Har hört lite negativt om halsband (kommer inte ihåg märket) då en del hundar fått personlighetsstörningar. Men fungerar det och hunden mår bra så är det väl OK.

Inger
 

myrorna

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
9322
Medlemskap
2024
Sv: Första fästingen i år!

Har också plockat två på vår dvärgschnauzer Moltaz!
Skall också droppa honom i nacken!

Fru Myra
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Våra erfarenheter av SCALIBOR-halsbanden är riktigt dåliga!

Så länge de var receptbelagda fungerade de åtminstone någon månad, men när det verksamma preparatet mot fästingarna i halsbanden minskades för att de skulle kunna säljas receptfritt, så blev de riktigt värdelösa. Men - priset höjdes till 275.- per st!!!

Ytan på halsbanden, där det verksamma preparatet sitter, blir fort nött och förorenat av allt möjligt, som hunden kommer i kontakt med, inte minst saltvatten och därmed är det fritt fram igen för fästingarna. Om man vill och ids, så kan man ju rugga upp ytan för att låta preparatet komma fram i ytan igen, men är det verkligen rimligt att göra så???

Exspot och andra liknande "oljor" kommer ner i hundens hud på ett annat sätt och ger enligt våra erfarenheter ett någorlunda bra skydd i några veckor. Kostnad??? Ja, det får var och en bedöma själv allt efter bedömningen hur ofta man vill ge hunden en ny behandling. Vi gör det efter 3-4 veckor och för våra fyra hundar blir kostnaden för de 7-8 månaderna som fästingplågan är som värst, rätt så häftig.

Men de slipper ändå inte fästingarna helt! Vad man hoppas på är ju att man avsevärt minskar risken för att hunden ska få allvarliga sjukdomar förorsakade av fästingbett, som dessutom kan medföra enorma veterinärkostnader!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Vi har använt Scalibor i många år till vår storpudel. Har inte hittat någon fästing som satt sig sedan vi började - bara ett par som krupit omkring i pälsen.

Om vi sätter på halsbandet direkt efter att ha öppnat förpackningen brukar hon få klåda på halsen. Därför sköljer vi av det och låter det ligga framme ett par dar innan vi sätter på det. Då reagerar hon inte.

Vi låter samma halsband vara på hela säsongen - har inte märkt någon minskad effekt på hösten.

Vi kan inte använda Frontline. Första gången vi provade fick hon en kraftig allergisk reaktion och blev inlagd på Blå Sjärnan i 3 dygn med intensivbehandling.

Vi vet inte om hon lyckades komma åt att slicka i sig någon spilld droppe eller om reaktionen kom från hudkontakten mellan skulderbladen. Enligt veterinären ska vi inte ta risken att prova igen - hon var nära döden första gången.
 
H

hianders

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Vilken tur att hon klarade sig er storpudel!

Exspot garanterar ju inte att de inte får fästingar på sig, däremot dör fästingarna inom 24 timmar. Visst kliar det de första dygnen men vi har funnit att det fungerar på våra Grabbar.

Hoppas som sagt att det inte blir en fästinginvastion i år beroende på den milda vintern.
:swoon:

Inger
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Ja, det är väl med denna fråga så som med de flesta, att det finns flera sanningar!

Jag påstår inte att det är så med er pudel, men OM man har en hund som mest uppehåller sig i stadsmiljö eller motsvarande, så löper den ju inte lika stor risk att hittas av fästingarna som våra jakthundar, vilka dagligen och i timmar vistas i skogsområden och annat med hög markvegetation. Dessutom går dom nästan dagligen i vatten.

Dessutom är ju förekomsten av fästingar mycket olika spridd över landet. Värst är det ju som bekant på kustområdena i mellan- och syd-Sverige. På nordpolen kan man nog hävda att hundar med Scalibor-halsbandet med 100%-ig säkerhet slipper fästingbett. Och de kan användas år efter år!
 
T

Teddi

Guest
Sv: Första fästingen i år!

för ett antal år sedan va vi uppe i ramundberget ,,på apoteket sa dom att ni behöver inget till hunden så långt norrut,,8-9- år sedan,,

idag har odjuren fått fäste långt mer norrut än så,,
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Första fästingen i år!

Frontline provade jag på Millan för något år sedan. Vi blev dåliga både katten och jag! Aldrig mer giftiga och dyra kemikalier på min katt!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Ja, det är väl med denna fråga så som med de flesta, att det finns flera sanningar!

Jag påstår inte att det är så med er pudel, men OM man har en hund som mest uppehåller sig i stadsmiljö eller motsvarande, så löper den ju inte lika stor risk att hittas av fästingarna som våra jakthundar, vilka dagligen och i timmar vistas i skogsområden och annat med hög markvegetation. Dessutom går dom nästan dagligen i vatten.

........!

Sant, men Saga promenerar i skogsmiljö så gott som dagligen - både här och tidigare när vi bodde i Landvetter.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Första fästingen i år!

Jappe - ett riktigt Moment 22 - kolera eller pest!?

Det är ju ett välkänt faktum att sjukdomar och lidanden hos husdjur, som förorsakas av fästingbett, är ett jättestort problem. Något måste man ju göra - om man inte håller djuret ifråga inomhus bara!

Frontline kan ju användas även på katter men däremot inte Exspot. På den sistnämndas förpackning finns varningstext och överkorsad kattbild.

PS glöm inte egen TBE-vaccinering!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Första fästingen i år!

Vi brukar undersöka katterna varje dag och ta bort eventuella fästingar. Förra året provade vi ett fästinghalsband av bärnsten på Lurven och det fungerade bra på honom men inte lika bra på Millan som inte har lika långt hår. Lurven är en Norsk skogkatt och Millan en vanlig huskatt.

Detta är ett problem och var och en löser det efter egna preferenser.

Jappe
 
Toppen