• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första europaresan!

F

F.d. 11514

Guest
Hej!
Jag undrar om någon kan tala om för mig var jag hittar regler som gäller i andra länder när man kör husbil?
Jag läste på en sida att man var tvungen att ha med sig reflexvästar när man kör i Österrike.
I Husvagns-Svenssons katalog finns en varningsskylt som man ska ha bak på husbilen när man har cyklar med sig, det står att i vissa länder krävs detta......men i vilka länder?
Finns det fler regler som gäller Polen, Tjeckien, Österrike, Italien och Kroatien.
Snälla!!!! svara om Du vet var jag kan hämta information.
Siv.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.591
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Första europaresan!

Hej!
....
Jag läste på en sida att man var tvungen att ha med sig reflexvästar när man kör i Österrike.

Ja det stämmer !
Inom räckhåll från förarstolen måste du ha
Ha du inte med kosta det minst 14 EUR böter vid kontroll
I Portugal av 60 EUR

I Husvagns-Svenssons katalog finns en varningsskylt som man ska ha bak på husbilen när man har cyklar med sig, det står att i vissa länder krävs detta......men i vilka länder?

Italien och Spanien
Alltid på cykelställ, med eller utan cyklar !
Obs.! i Italien ingen plastskylt bara ut aluminium
För Spanien extra skylt med svart utkant

Polizia och policía tycker om pengarna från utländsk husbilar med fel skylt



Hälsningar

Norbert
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: Första europaresan!

Hej där

Det finns faktiskt två riktigt bra böcker som beskriver reglerna i Europas olika länder.
Bäst är den danska Europa Guide som ges ut av Vejdirektoratet, dvs danska vägverket. Den förnyas årligen och kan beställas via Velkommen til FDM - din forbrugerside om biler | FDM som är danskarnas motsvarighet till vårt svenska Motormännens riksförbund. Tyvärr är det rätt dyrt att beställa och betala utländska böcker.
Motormännen har för övrigt en motsvarande bok om än inte riktigt lika utförlig. Den heter Upptäck Europa med bil och kan beställas från Motormannen index.
Dessa två böcker behandlar alltså bilåkning i största allmänhet i Europas olika länder och har ingen särskild vinkel för oss med campingfordon.
En sådan husbilsvinkel finns i min egen bok HUSBIL I EUROPA, som jag alltså inte kan låta bli att rekommendera. Kolla på Husbil i Europa.
Hälsningar
Anders Witt
 
Toppen