• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förstärkta fjädrar fram.

Krister 820

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Är det någon som monterat Bossings förstärkta fjädrar fram på en Fiat. Hur blev skillnaden när man kör bilen. Hur mycket ändrades höjden fram på bilen. Är det värt de 9000:- som det kostar idag att byta till förstärkta fjädrar? Jag har själv en Frankia halvintegrerad 2008 års modell.
:confused:

Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
826
Medlemskap
2026
Sv: Förstärkta fjädrar fram.

Vi var hos Bossing och fick starkare fjädringar fram samt luftfjädringar bak. Detta för att få upp dels framvagnen och kunna höja bakvagnen vid behov. Eftersom vi saknar boggiedäck som vi hade på Frankian så blev gången mycket stabilare med luftfjädringen.
För vår del var det ett lyft för bilen. Hade det inte löst sig med stabiliteten hade vi nog bytt bil men nu behåller vår Carthago för den blev mycket trevligare att köra efter fjäderbyten.
Anne-Louise

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Bossings har monterat förstärkta fjädrar på vår Bürstner Elegance -07
och vi tycker att det var värt varje krona.
Den går mycket mjukare på ojämn väg.
Sonny

F

F.d. 21408

Guest

Vi har også montert detpå vår Bustner eleganse 2004 , og har samme erfaring som sonyLT

F

F.d. 50036

Guest

Defenitivt värt priset, bytte på vår Bürstner Argos efter 100 mil!!! Fick en helt ny bil med fjädring fram! Man undrar ju hur leverantörerna tänker... om de tänker alls!

En annan tanke jag fick idag var, undra hur mycket bränsle man kan spara om man optimerar bränsletillförseln utifrån det faktum att bilen går maxlastat hela tiden?? Kanske värt att undersöka?

Mvh Torbjörn :):):)

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Hej.
Jag har moterat nya fjädrar på min Carthago I51 E-line 2009.
Jag har köpt dom från Lesjöfors i Växjö kostar 3500:- mont själv.
Det höjde bilen fram med 5 cm har kört 1000 mil efter det och är mycket nöjd med resultatet.

Hannibal

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030

Vi bytte fjädrar fram hos Bossing innan semester resan.
Höjde bilen fram med 7cm, kilarna på framjulen behövs sällan nu.
De hårda genomslagen som vi hade förr, är som gott borta nu.
På de mindre vägarna i östra delen av Tyskland var det skönt att bytet var utfört.
Stephan

Thotto

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
9574
Medlemskap
2025

Takk for mange gode innlegg ang fjærer til bobil (Husbil) Vi har en Burstner Eleganse 821 og ønsker å heve den fremme med ca 7 cm. Hva er det som anbefales og hva vil dette koste ca i Sverge?

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Dohini däck i Växjö fixde byten åt oss för 2 år sedan. kostade då 4.000:- Fjädrarna tillverkas av Dohinis granne, Lesjöfors ( i Växjö).

F

F.d. 30146

Guest

Takk for mange gode innlegg ang fjærer til bobil (Husbil) Vi har en Burstner Eleganse 821 og ønsker å heve den fremme med ca 7 cm. Hva er det som anbefales og hva vil dette koste ca i Sverge?

Thotto, är det din Volkswagen?

Hur som helst, huven på vw:n är hur bra som helst:wub:, kanske inget för feministiskt initiativ direkt, men fränt är det:yes:
:mcride:

F

F.d. 53012

Guest

Hej.
Jag har moterat nya fjädrar på min Carthago I51 E-line 2009.
Jag har köpt dom från Lesjöfors i Växjö kostar 3500:- mont själv.
Det höjde bilen fram med 5 cm har kört 1000 mil efter det och är mycket nöjd med resultatet.
Samma här lätt som en plätt när man är normalhändig.

Aelbert

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
1911
Medlemskap
2025

Har en Carthago E- Line 47 årsmodell 2010. Jag trodde att då jag köpt en husbil med viktklass 4500 kg, skulle fjädringen vara anpassad för denna vikt. Efter ett år bytte jag framfjädrarna hos Bossing. Bilen blev nu först som jag hade förväntat mig, genomslag på framfjädrana är borta och husbilen går mjukare. Fjäderbytet har höjt husbilen fram c:a 5 cm.
På bifogad bild syns skillnaden mellan orginalfjäder "cykelfjädern och den utbytta.

Bilagor

• Sparade bilder fr extern hårddisk 1550.jpg
    Sparade bilder fr extern hårddisk 1550.jpg
    1,7 MB · Visningar: 41
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Har en Carthago E- Line 47 årsmodell 2010. Jag trodde att då jag köpt en husbil med viktklass 4500 kg, skulle fjädringen vara anpassad för denna vikt. Efter ett år bytte jag framfjädrarna hos Bossing. Bilen blev nu först som jag hade förväntat mig, genomslag på framfjädrana är borta och husbilen går mjukare. Fjäderbytet har höjt husbilen fram c:a 5 cm.

Håller med dig, märkligt varför man inte anpassar fjädringen från fabrik när man bygger hb på chassit, riktigt dåligt av husbilsbyggarna.

F

F.d. 58560

Guest

Hej.
EP-hydralikstödben som håller till i Fritsla satt dit nya fjädrar fram samtidigt som vi satt på hydraliska stödben. Fjädrarna betala vi 4000 kr.;)

Mitthem

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2600
Medlemskap
2025

Hej hur trivs du med ep stöttorna funderar på att skaffa själv

staffanulla

HBK Medlem