• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäljningsvikt

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025
Jag undrar när husbilshandlarna törs uppge bilens vikt vid försäljning ?
Och då menar jag den vikt bilen har när den står i försäljningshallen.
Som det är nu så tycker dom att det är köparens ansvar att se till att inte
husbilen överlastas. Läser man annonser på nätet, så är det många som
inte uppger någon vikt överhuvudtaget.
Vi har letat efter en husbil hela våren, så det är många bilar kollade på denna sida.
sök registreringsnummer / fordon Biluppgifter.se

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Försäljningsvikt

Jag tror det kommer allt eftersom kunder blir medvetena om problematiken.
Troligen kommer vissa av handlarna att väga inbyten också och justera pris utifrån den lagliga lastkapaciteten.

Det märkliga, tycker jag är att folk inte bryr sig om att de framför ett fordon som viktmässigt ligger på gränsen till trafikfarligt, och olagligt.

Detta gäller även vanliga personbilar i semestertider.

Det gäller att hålla rejält avstånd till fordonet framför, då man har längre bromssträcka fullastad.

F

F.d. 55521

Guest

PeterK
Trafikfarlig och olaglig är inte samma sak utan kan skifta beroende på hur fordonet är regestrerat.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

PeterK
Trafikfarlig och olaglig är inte samma sak utan kan skifta beroende på hur fordonet är regestrerat.

Jodå visst e de så,
men man bör känna till de tekniska begränsningarna på sitt fordon, så man inte åker på överraskningar vid snabbt uppkommen situation,
att köra olagligt säger inte så mycket om ökade risker.

Dock är det positivt att både ägare och säljare uppmärksammar vikter angående husbilar, det kan bara bli bättre av det.

Vi gjorde likadant som Bodekull när vi letade husbil, flera hb gick bort efter vägning, och de handlare som vägrade, eller inte förstod varför vi ville väga innan köp, gick bort på en gång, slutade med ett privatköp. Så stå på er, rätt husbil finns där ute antigen privat eller hos en lyhörd handlare. Lycka till :)

F

F.d. 29925

Guest

Alla vill tydligen ha bilar med hög lastvikt, men de får inte väga mer än 3,5 ton?
Någonstans måste man förmodligen kompromissa eller avstå vissa utrustningsdetaljer eller (svärmor).:twitcy:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Alla vill tydligen ha bilar med hög lastvikt, men de får inte väga mer än 3,5 ton?
Någonstans måste man förmodligen kompromissa eller avstå vissa utrustningsdetaljer eller (svärmor).:twitcy:

Försäljare vill sälja så tunga bilar det går, mer vinst lockar.

Högre totalvikten ger möjlighet till fler tillval - större vinst för säljaren.
Någon utveckling mot mindre lättare bilar kommer inte säljare själva att jobba för.
Bara när det är det huvuddelen av kunderna som börjar efterfråga det.

/Leif

Toppen