• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Försäkringsvillkor vid utlåning av husbil

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2026
:)
Det kommer nog med åldern men nu råkar mina barn (som kommer låna bilen) ha mycket "smått" med sig så tänkte ett skydd för dessa barnbarn kunde vara på plats.
Om du tänker låna ut bilen till dina barn måste du kontrollera huruvida försäkringen gäller. Hos många försäkringsbolag gäller den enbart för personer i det egna hushållet.

Pålle

Senast ändrad:
Om du tänker låna ut bilen till dina barn måste du kontrollera huruvida försäkringen gäller. Hos många försäkringsbolag gäller den enbart för personer i det egna hushållet.

Pålle
Om det verkligen är hos MÅNGA försäkringsbolag tvivlar jag på. Det jag vet är att Länsförsäkringar har knepiga villkor när någon annan kör bilen. Jag kunde inte ens låta särbon köra när jag var med i bilen utan extra självrisk om något hände.

Om det verkligen är hos MÅNGA försäkringsbolag tvivlar jag på. Det jag vet är att Länsförsäkringar har knepiga villkor när någon annan kör bilen. Jag kunde inte ens låta särbon köra när jag var med i bilen utan extra självrisk om något hände.
Men absolut viktigt att kolla innan. För om nått har hänt efter att du lånat ut din bil så är det för sent.

Många bolag frågar om någon annan ska köra fordonet. Finns en anledning till det....

Här nedan kan du läsa vad Dina Försäkringar svarade när jag för några år sedan skrev en artikel om utlåning/uthyrning av husbilar, och jag utgick då från följande tre scenarier:

1) Låna ut husvagn/husbil till hemmaboende son med flickvän (släkt och samma mantalsskrivningsadress)

2) Låna ut husvagn/husbil till utflyttad dotter med familj (släkt men olika mantalsskrivningsadress)

3) Låna ut husvagn/husbil till arbetskamrat med familj (ej släkt)

När det gäller övriga delar i våra försäkringar för husvagn respektive husbil har vi inget undantag för om man tillfälligt lånar ut sitt fordon. Det betyder att försäkringen gäller i scenario1-3 som du beskrivit. Däremot, i husbilsförsäkringen specifikt, gäller vagnskadeförsäkringen med dubbel självrisk om annan förare än försäkringstagaren framför husbilen vid skada. Detta gäller inte om den andra föraren är registrerad på samma folkbokföringsadress som försäkringstagaren. I det här sammanhanget kan även reglerna om försäkrat intresse vara nämnvärt, alltså att försäkringstagaren ska vara den verklige ägaren och huvudsaklige brukaren för att försäkringen ska gälla.

Pålle

PS
Andra försäkringsbolag hade andra villkor.
DS

Senast ändrad:
Länsförsäkringar Halland har så att alla som är folkbokförda på samma adress som ägaren av husbilen räknas in i hushållet och får köra utan inskränkning i försäkringen.

Tillbaka
Toppen