• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Försäkringstid

JohandAga

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
43171
Medlemskap
2025
Hej

Hade ett samtal med IF igår och dom meddelade att man inte kan ha HEL/HALV försäkring på sin husbil mer än 6 mån om bilen är utanför Sverige. Då automatiskt ändras den till trafikförsäkring. Något ni har erfarenhet av ? Då vi kommer behöva den vara aktiv mycket längre.

Tusen tacksam för svar.

Hej

Hade ett samtal med IF igår och dom meddelade att man inte kan ha HEL/HALV försäkring på sin husbil mer än 6 mån om bilen är utanför Sverige. Då automatiskt ändras den till trafikförsäkring. Något ni har erfarenhet av ? Då vi kommer behöva den vara aktiv mycket längre.

Tusen tacksam för svar.
Vad står det i försäkringsvillkoren?

Hej Seppo
Mail från If:
Jag vill informera om vad som gäller för försäkring av svenskregistrerad husbil vid längre utlandsvistelse.

För husbilar som vistas utomlands i mer än 182 dagar erbjuder vi enbart trafikförsäkring. Detta framgår även av våra försäkringsvillkor, avsnitt 4.2 – Utlandsplacering. Anledningen är att vi saknar tillräcklig information för att kunna fastställa en korrekt riskpremie för fordon som huvudsakligen befinner sig utomlands, samt att skadeutvecklingen i dessa fall generellt är högre.

Vi vill även uppmärksamma att vi inte erbjuder hemförsäkring för boende i husbil.

Vänligen notera att det är det land där fordonet befinner sig som ansvarar för att trafikförsäkring finns enligt det landets lagstiftning.

Men tänker lite hur ni andra gjort som kommer vara borta längre än så ?
Finns de nå special?

Intressant... för detta besked fick jag inte av deras kundtjänst när jag diskuterade om försäkringens täckning vid utlandsvistelse. Jag bytte bolag i vilket fall så jag funderade inte vidare på detta...
Jag var ju nu tvungen att än en gång läsa igenom nuvarande villkoren på Caravania Försäkringar:

D6.4 Avställt fordon Om fordonet är avställt i Transportstyrelsens vägtrafikregistret omfattar försäkringen även för skador inträffade utanför Sverige enligt villkoren för C2 Brand, C3 Glas, C4 Stöld, C6.1 Allrisk bil, C6.2 Allrisk boendedel, C9 Rättsskydd, C10 Personlig lösegendom, C12 Ansvarsskydd för hushusbil, C13 Vagnskada och C14 Läckage.

Senast ändrad:
Folksam har inte denna begränsning. Kolla under förmåner.

Njaaa...njaaa det behövs inte mycket googlande för att sätta sig in I detta... sen att en del stannar längre... jodå... men enligt mig osmart...
Oklart!

Då har jag precis haft samtal LF Bergslagen.
LF har ej 180 dagars regeln, utan dom följer besiktningstiden. Vilket är så mycket bättre.

Tillbaka
Toppen