• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringsbolag med 12 utomlands (tex Folksam)

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Är det någon som vet andra bolag som har samma vilkor som Folksam? Dvs obegränsad utlandsvistelse
Folksam är ju bra men dyra.

Mvh
Peter
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Folksam har endast 6 mån om du har hemförsäkring. Så står det i våra papper.
Hel rätt Folksam har 180 dagar i reseförsäkringsdelen i hemförsäkringen (vilket är mkt bra, då de flesta Bolag bara har 45).
Vad jag avsåg är själva husbils försäkringen och inte resedelen.
De flesta bolagen typ IF väljer att ha 182 dagar utomlands på bildelen därefter är man oförsäkrad vilket kan bli otroligt kostsamt om olyckan skulle vara framme.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.139
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ytterst tveksamt om något bolag tillåter obegränsad utlandsvistelse. Då bör/ska bilen registreras och försäkras i det land bilen används.
Tänk också på att bilen måste besiktigas i Sverige (om den är svenskregistrerad) när det "är dags", annars inträder körförbud.

 

Bilagor

  • Screenshot_20240110_175347_Chrome.jpg
    Screenshot_20240110_175347_Chrome.jpg
    390 KB · Visningar: 14
Senast ändrad:

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Ytterst tveksamt om något bolag tillåter obegränsad utlandsvistelse. Då bör/ska bilen registreras och försäkras i det land bilen används.
Tänk också på att bilen måste besiktigas i Sverige (om den är svenskregistrerad) när det "är dags", annars inträder körförbud.

Folksam godkänner det enligt deras kundtjänst, men det kan finnas landsunika regler som måste beaktas. Sen är ju givetvis besiktningen en annan begränsning.
I vårt fall är bilen i Spanien och vi är hemma över Jul och Nyår.
Nu har jag hamnat i en speciell situation (akut på sjukhus i Sverige) där jag skulle behöva ytterligare ca två månader för att ta mig hem.
Jag kan byta till Folksam men undrar om det kanske finns andra bolag som är billigare med samma villkor.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.148
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ytterst tveksamt om något bolag tillåter obegränsad utlandsvistelse. Då bör/ska bilen registreras och försäkras i det land bilen används.
Tänk också på att bilen måste besiktigas i Sverige (om den är svenskregistrerad) när det "är dags", annars inträder körförbud.

Där står ju om man bor (i landet) så gäller 180 dagar....
Men det finns säkert de som inte bor i landet, utan är där bara på lång semester och kör husbil..

Och såhär skriver skatteverket om vad som menas med att man bor...

 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Vi har Länsförsäkringar och dom har ingen begränsning för husbilen säger dom, men reseskyddet via hemförsäkringen gäller 45dar men det går att förlänga om man blir borta länge, men då kanske som Västkustkamparen skrev finns det annat hinder om man är borta länge
 

Tina o Peter

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14161
Medlemskap
2024
Där står ju om man bor (i landet) så gäller 180 dagar....
Men det finns säkert de som inte bor i landet, utan är där bara på lång semester och kör husbil..

Och såhär skriver skatteverket om vad som menas med att man bor...

Och vi är inte ens i landet utan är hemma en längre tid för att fortsätta resan. Dvs antalet resdagar blir mindre än 180 men bilen bor där kanske 200
 
Toppen