• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Jag blir snurrig av krav och innehåll i försäkringar.
Jag har kontaktat flera bolag och kommit fram till att följande är billigast för mig :
Husbilsförsäkring: För min 5,5meters Pössl betalar jag knappt 6000kr/år för helförsäkring; inkl. vilt och assistans
Trygg-Hansa hemförsäkring: 1000kr/år, då ingår reseskydd 45/dag och drulleförsäkring. Om jag bygger på den hemförsäkringen med reseförsäkring kostar det 60kr/dygn.
Om jag istället byter hemförsäkring till ICA ökar hemförsäkringsavgiften till knappt 1900kr/år. Men då ingår 60dagar reseförsäkring. Eftersom jag brukar åka två gånger/år minskar den sammanlagda årskostnaden med 900kr/år.
Kollat andra reseförsäkringar, alla är betydligt dyrare.
Också kollat byte av husbilsförsäkring i kombination med reseförsäkring. Även dessa är avsevärt dyrare med hutlösa årsavgifter, en tom tredubbelt.
Denna djungel är inte lätt att hitta i. Tar tacksamt emot tips.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Jag blir snurrig av krav och innehåll i försäkringar.
Jag har kontaktat flera bolag och kommit fram till att följande är billigast för mig :
Husbilsförsäkring: För min 5,5meters Pössl betalar jag knappt 6000kr/år för helförsäkring; inkl. vilt och assistans
Trygg-Hansa hemförsäkring: 1000kr/år, då ingår reseskydd 45/dag och drulleförsäkring. Om jag bygger på den hemförsäkringen med reseförsäkring kostar det 60kr/dygn.
Om jag istället byter hemförsäkring till ICA ökar hemförsäkringsavgiften till knappt 1900kr/år. Men då ingår 60dagar reseförsäkring. Eftersom jag brukar åka två gånger/år minskar den sammanlagda årskostnaden med 900kr/år.
Kollat andra reseförsäkringar, alla är betydligt dyrare.
Också kollat byte av husbilsförsäkring i kombination med reseförsäkring. Även dessa är avsevärt dyrare med hutlösa årsavgifter, en tom tredubbelt.
Denna djungel är inte lätt att hitta i. Tar tacksamt emot tips.
Har du kollat med Varsam som klubben har avtal med?

/Leif
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Det inte många observerar är att reseskyddet i Trygg-Hansas hemförsäkring gäller under obegränsad tid i Norden. Det är utanför Norden som den gäller i 45 dagar. Ska man övervintra på sydligare nejder har man naturligtvis ingen nytta av detta men dagarna börjar räknas först när man lämnar Norden.
 

BengtR

HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29219
Medlemskap
2024
Tack för tipsen, jag utgår från min egen situation, andra kanske kommer fram till andra siffror.
Jag gillar värme så mina resor blir numera vår och höst till Spanien. Jag har rest genom Nordens fantastiska natur. Oavsett reseförsäkringskostnaderna lockar det inte riktigt att återuppleva nollgradigt i Nordkapp 4 juli. Jag kan sitta inne och se alla bilder som påminner om de upplevelserna.
Trygg-Hansa har klart billigaste hemförsäkringen för mig men tyvärr liksom Dina Försäkringar kostar resa mer än 45 dagar extra. För mig blir det extrakostnader två gånger per år. Efter ytterligare eftersökning passar ICAs hemförsäkring bäst där reseförsäkring på 60 dagar ingår.
Jag kontaktade Varsam men siffrorna jag fick var, efter många om och men, mångdubbla, trots medlemskapet i HBK.
Lärdomen var för mig att särskilt kolla hur många dagar som ingår i hemförsäkringen. Står det att 45 eller 60 dagar kan man åka många gånger om året bara man håller sig inom antalet dagar. Åker man längre tid kostar det extra. Som jag skrev först, min hemförsäkring kostar 1000 kr, varje dag utöver de 45 dagarna. Med enkel matematik kostar 15 dagar 60kr/dygn = 900kr, två resor per år 1800kr extra. Då får jag stå ut med att hemförsäkringen blir 500kr dyrare. Jag hittar ingen som slår det priset.
 

Roger Lönn

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
37443
Medlemskap
2024
Jag blir snurrig av krav och innehåll i försäkringar.
Jag har kontaktat flera bolag och kommit fram till att följande är billigast för mig :
Husbilsförsäkring: För min 5,5meters Pössl betalar jag knappt 6000kr/år för helförsäkring; inkl. vilt och assistans
Trygg-Hansa hemförsäkring: 1000kr/år, då ingår reseskydd 45/dag och drulleförsäkring. Om jag bygger på den hemförsäkringen med reseförsäkring kostar det 60kr/dygn.
Om jag istället byter hemförsäkring till ICA ökar hemförsäkringsavgiften till knappt 1900kr/år. Men då ingår 60dagar reseförsäkring. Eftersom jag brukar åka två gånger/år minskar den sammanlagda årskostnaden med 900kr/år.
Kollat andra reseförsäkringar, alla är betydligt dyrare.
Också kollat byte av husbilsförsäkring i kombination med reseförsäkring. Även dessa är avsevärt dyrare med hutlösa årsavgifter, en tom tredubbelt.
Denna djungel är inte lätt att hitta i. Tar tacksamt emot tips.
Ny husbils ägare, ett mkt bra och billigt försäkringsbolag är Varsam, fick tipset när jag köpte husbilen.
Tel till dom: 0500-101010.
Mvh Roger och Lang
Hbk nr 37. 443
 
Toppen