• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Försäkringar vid resa utomlands

Ulf S

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
43011
Medlemskap
2026
Försöker hitta en vettig kombination av försäkringslösning för 3 månaders vistelse i Turkiet.
Har LF villa/hemförsäkring som har 45 dagars reseskydd. Ska jag utöka detta 45 dagar via ERV kostar det ca 5 400 kr för två personer. Alternativt byter jag bolag för hemförsäkringen och får 60 dagar, vilket sannolikt blir en dyrare försäkring än vad jag har idag, men reducerar ERV till 3 700 kr.

Kollade med Folksam som skulle ha 15 600 för plåtisen och en tusenlapp mer för villa/hem. Så det är inget alternativ för att få en längre reseförsäkring.

Plåtisen (2025) är helförsäkrad i Kabria ca 6 500 kr per år. En nackdel med försäkringen är självrisken för vindrutebyte. 35% av kostnaden eller max 7 500 kr, vilket garanterat kommer att bli 7 500 kr. Går att självrisk eliminera via Mysafety för ca 1 500 kr om året (gäller i "Grönt kort" länder).
Även om det inte går att ställa av Kabria försäkringen så är den konkurrenskraftig eftersom vi max ställer av bilen 3 mån per år.

Förra årets runda till Turkiet körde vi ca 900 mil så exponeringen på vägar är stor och vi var bara borta i 45 dagar.

Tacksam för input.

Ja ERV blir nog det billigaste alternativet, där finns ju olika nivåer att välja där också.. Jag har också Lf och eftersom jag brukar ta minst 10 dar på mig att komma till Tr. så har jag bara en månad kvar i Turkiet. Hemresan får man va försiktig,, Körde du 900 mil totalt? Jag brukar också köra ca 900 mil hela resan, tycker vägen dit är dryg. Funderar också på att förlänga genom ERV så man kan stanna lite längre, 2 mån skulle va bra. Turkiet är ju stort.

Ja ERV blir nog det billigaste alternativet, där finns ju olika nivåer att välja där också.. Jag har också Lf och eftersom jag brukar ta minst 10 dar på mig att komma till Tr. så har jag bara en månad kvar i Turkiet. Hemresan får man va försiktig,, Körde du 900 mil totalt? Jag brukar också köra ca 900 mil hela resan, tycker vägen dit är dryg. Funderar också på att förlänga genom ERV så man kan stanna lite längre, 2 mån skulle va bra. Turkiet är ju stort.
Tack för ditt svar. Det blev strax under 900 mil. Ner till Kusadasi via Canakkale, sen en tur till Kapadokia och hem via Ankara och Istanbul.
Jag försöker titta på helheten och ta med samtliga våra försäkringar, men än så länge är Kabria är så pass förmånliga jmf andra. Resten av försäkringarna har vi i LF, samma sak här, det skulle bli dyrare om vi bytte försäkringsbolag. Skulle jag t ex byta till Folksam ökar den totala kostnaden för alla våra försäkringar med drygt 16 000 kr per år. Då känns ERV som ett bra komplement.

Jodå..det finns hos Gouda... två varianter..under och över 70 års ålder... den kallas reseförsäkring senior. Och det verkar som att Turkiet räknas med om man väljer Europa!

Försöker hitta en vettig kombination av försäkringslösning för 3 månaders vistelse i Turkiet.
Har LF villa/hemförsäkring som har 45 dagars reseskydd. Ska jag utöka detta 45 dagar via ERV kostar det ca 5 400 kr för två personer. Alternativt byter jag bolag för hemförsäkringen och får 60 dagar, vilket sannolikt blir en dyrare försäkring än vad jag har idag, men reducerar ERV till 3 700 kr.
Har du kollat med LF vad deras förlängda reseförsäkring kostar? För mig 70+ år blev det betydligt mindre kostsamt än ERV o Gouda.

Man bör kolla mer än bara priset. Ta t.ex en stroke som oftast ger 8-10 veckors flygförbud och ofta mer eller mindre funktionshinder som kan göra det svårt o bo i husbil. Vad täcker isåfall försäkringen när det gäller ledsagning, handikapp anpassat boende etc.

Man bör kolla mer än bara priset. Ta t.ex en stroke som oftast ger 8-10 veckors flygförbud och ofta mer eller mindre funktionshinder som kan göra det svårt o bo i husbil. Vad täcker isåfall försäkringen när det gäller ledsagning, handikapp anpassat boende etc.
Intressant fall Du tar upp och för husbilister inom EU...vad gäller EUförsäkringskort så borde allt vård i efterfölopp av akut insjuknande helt täckt, eller hur?
För Turkiet blir det annorlunda.

Njaaa inte så enkelt Janne.. här handlar det om reseförsäkring i hemförsäkring när denna gått ut... först tror jag att # 10 bör beaktas... men jag vill också fästa uppmärksamhet på att ofta står det i villkor för förlängd eller extra reseförsäkring något i stil med.... försäkringen täcker ej saker som man redan hade eller sökt vård för 3 månader innan! Så läs villkoren. För övrigt så är det inte helt säkert att en förlängning alltid är billigast hos det egna hemförsäkringsbolaget... jag har haft sådana här förlängningar...men upptäckte att det lades ut på andra bolag i sin tur.. den enskilt största faktorn för priset är din ålder... priset stiger väldigt mycket med stigande ålder...obs...väldigt mycket.. därför är ..jag tror det var Majzzan som skrev..om ett dyrare kort som gav förlängd reseförsäkring.. också intressanta o egentligen billiga...men det hon använder fungerar nog bäst om man flyger... eller hur Majzzan?

Vet av erfarenhet att det inte är så enkelt. Så det är bra att kolla upp vad som gäller vid fördyrande omkostnader för tiden mellan utskrivning från sjukhuset och fram tills dess man kan åka hem. Typ fyra-fem veckors hotell vistelse då man inte kan bo i husbilen.

Vet av erfarenhet att det inte är så enkelt. Så det är bra att kolla upp vad som gäller vid fördyrande omkostnader för tiden mellan utskrivning från sjukhuset och fram tills dess man kan åka hem. Typ fyra-fem veckors hotell vistelse då man inte kan bo i husbilen.
Precis, det är inte så enkelt... varför finns det inte någon hemsida, eller broschyr från sjukvården/försäkringskassan (riktad till pensionärer) som skulle på ett enkelt, pedagogiskt sätt förklarar vad som gäller inom EU och vad som gäller vid resor utanför EU?

Tillbaka
Toppen