• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar vid heltidsboende i husbil

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Planerar att flytta till vår nya husbil under våren. Alltså sälja gården, magasinera det viktiga och folkbokföra oss "på kommunen" som det heter. En c/o adress för eventuell snigelpost ska vi fixa, resten via Kivira och email. Sedan vill vi kunna vara utomlands lika länge som det är mellan besiktningarna, det vill säga ett år (minst 11 månader och cirka 28 dagar).

Ser i flera försäkringar (ex Folksam) att man bara kan vara utomlands i 185 dagar. Finns det någon försäkring som inte har den begränsningen.

Sedan en fråga om reseförsäkring och olycksfall. De exempel jag sett hittills är ett appendix till hemförsäkringen, alltså efter 45 dagar. Men vi kommer inte ha en bostad annat än husbilen. Hur har andra nomader löst detta?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Via CCs försäkring hos WaterCircle är det ingen begränsning på hur länge du får ha bilen utomlands så länge du besiktigar den i Sverige när det är tid. Sedan ska du även meddela att du kör utomlands med bilen och får då betala en liten extra premie. Vad gäller reseförsäkringen är det knepigare. Du kan ju ta en extra försäkring efter de 45 dagarna men det blir rejält dyrt. Ett annat alternativ är att göra ett besök hemma via flyg efter varje 45 dagars period. Kolla dock med det bolag du har hur länge du behöver vara hemma. Det skiljer vad jag förstått mellan 24 timmar och 31 dagar. Med TryggHansa lär det räcka med en övernattning i Norden medan TreKronor kräver en övernattning på din folkbokföringsadress.
 

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Via CCs försäkring hos WaterCircle är det ingen begränsning på hur länge du får ha bilen utomlands så länge du besiktigar den i Sverige när det är tid. Sedan ska du även meddela att du kör utomlands med bilen och får då betala en liten extra premie. Vad gäller reseförsäkringen är det knepigare. Du kan ju ta en extra försäkring efter de 45 dagarna men det blir rejält dyrt. Ett annat alternativ är att göra ett besök hemma via flyg efter varje 45 dagars period. Kolla dock med det bolag du har hur länge du behöver vara hemma. Det skiljer vad jag förstått mellan 24 timmar och 31 dagar. Med TryggHansa lär det räcka med en övernattning i Norden medan TreKronor kräver en övernattning på din folkbokföringsadress.
Tack för din input, bra att de inte har den begränsningen. Har försökt nå WaterCircle via husbilsklubbens email-länk, men de har inte lyckats svara på två veckor trots tre mail. Men skam den som ger sig, får väl lyfta på luren och ta det via telefon. Det bör klara ut riskhanteringen för bilen i alla fall.

Det ser ut som man behöver kolla bolag utanför Sverige för eventuellt ytterligare skydd. Verkar inte som "Nomader" finns med i prislistan. Någon med erfarenhet av utländska bolag?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack för din input, bra att de inte har den begränsningen. Har försökt nå WaterCircle via husbilsklubbens email-länk, men de har inte lyckats svara på två veckor trots tre mail. Men skam den som ger sig, får väl lyfta på luren och ta det via telefon. Det bör klara ut riskhanteringen för bilen i alla fall.

Det ser ut som man behöver kolla bolag utanför Sverige för eventuellt ytterligare skydd. Verkar inte som "Nomader" finns med i prislistan. Någon med erfarenhet av utländska bolag?
Har verkligen Hbk en länk till CCs försäkring? Jag bifogar en del av mailet jag fick som svar när jag frågade om försäkring för bil längre än ett halvår. Där hittar du även kontaktuppgifterna.
Vad gäller reseförsäkring har du 90 dagar via CC och sedan behöver du vara hemma minst 15 dagar för att få 45 nya dagar.
 

Bilagor

  • 14789CCA-FAF4-4776-B98D-04230DDAEA43.png
    14789CCA-FAF4-4776-B98D-04230DDAEA43.png
    978,4 KB · Visningar: 16

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Har sänt mailen på samma adress som du visar. De kanske har mycket att stå i just nu.

Verkar som man får bära risken själv för eventuella olyckor utanför bilen. Finner jag något så skriver jag om det här.

Tack igen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sobel, du får t.ex. inte vistas i Spanien mer än 6 månader, annars får du betala skatt m.m. i Spanien o.s.v… Vi har flera HBK:are som vistas utomlands längre perioder så nog får du bra tips så småningom…
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sobel, du får t.ex. inte vistas i Spanien mer än 6 månader, annars får du betala skatt m.m. i Spanien o.s.v… Vi har flera HBK:are som vistas utomlands längre perioder så nog får du bra tips så småningom…

Kunde vara intressant att höra mer om de som får betala skatt i Spanien efter mer än 6 månader vistelse med husbil.
Att det är så om man har en bostad/fast adress i Spanien kan jag förstå det... Men om du kör runt med en husbil då har du ingen fast adress ju..
Däremot är man mer än tre månader i ett annat Eu-land så säger lagen att du måste registrera dig i landet.... Men oftast kollar ingen detta, jag har varit flera år i sträck i ett land utan att blivit påkommen.

Sen till Sobel...
Kolla med det gröna kortet när det gäller husbilen, minst trafikförsäkringen gäller i alla länder som är med på gröna kortet...
Min helförsäkring gäller i alla länder på gröna kortet. Det är inte säkert att andra bolag har samma generösare vilkor som mitt.

Sen angående reseförsäkring för dig/er personligen så finns det ett bolag som jag har hört är billig och bra.. Bupa Global ... Du får söka på nätet då jag har ingen länk till dem.

Lycka till med normadlivet ute i Europa....
Själv är jag inne på mitt 12:e år ute i Europa.
 
Senast ändrad:

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Kunde vara intressant att höra mer om de som får betala skatt i Spanien efter mer än 6 månader vistelse med husbil.
Att det är så om man har en bostad/fast adress i Spanien kan jag förstå det... Men om du kör runt med en husbil då har du ingen fast adress ju..
Däremot är man mer än tre månader i ett annat Eu-land så säger lagen att du måste registrera dig i landet.... Men oftast kollar ingen detta, jag har varit flera år i sträck i ett land utan att blivit påkommen.

Sen till Sobel...
Kolla med det gröna kortet när det gäller husbilen, minst trafikförsäkringen gäller i alla länder som är med på gröna kortet...
Min helförsäkring gäller i alla länder på gröna kortet. Det är inte säkert att andra bolag har samma generösare vilkor som mitt.

Sen angående reseförsäkring för dig/er personligen så finns det ett bolag som jag har hört är billig och bra.. Bupa Global ... Du får söka på nätet då jag har ingen länk till dem.

Lycka till med normadlivet ute i Europa....
Själv är jag inne på mitt 12:the år ute i Europa.
Tack för alla svar. Det är värdefullt när man bestämt sig för att hoppa i vattnet i den djupa änden direkt.

Har bott i Portugal i nästan 8 år, så jag är bekant med reglerna kring utflyttning och inflyttning i annat land. Det är i princip lika i hela EU. Man ska ha sin dygnsvila i minst 183 dagar per år (rullande) för att betraktas som resident. Men som någon sa är det lite koll på detta. Att undvika att stanna längre än tre till sex månader i något land lär inte bli ett problem. Är man i Portugal kan man tillbringa några veckor i Spanien för att nollställa räkneverket.

Det finns även en EU-regel kring motorfordon där man efter tre månader i landet måste importera sin bil, eller dra. I Portugal är de särskilt noga med detta. Har någon kunskap hur man ser på husbilar i detta avseende?

Sedan är det inte så enkelt att bli utflyttad från Sverige, man (gäller även Skatteverket) måste bevisa att man saknar väsentlig anknytning till Sverige. Men som alltid är det viktigt att inte provocera reglerna, så man få nog fundera på ett besök i Sverige emellanåt.

Det jag vill uppnå är att inte leva i en nord-syd-axel. Man kan ju faktiskt röra sig i öst-västlig riktning också, därav mitt intresse för en försäkring som gäller för minst ett år utomlands för husbilen.

När det gäller olycksfall och annat utanför bilen ser det ut som man får bära risken själv. De blå sjukförsäkringskortet och en påse pengar så man kan komma hem kanske är det som gäller. Ska kolla Bupa Global.

MUSKATTEN: Har du bott i din husbil under alla dessa år?
 

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Tänk på att reseförsäkringen oftast är kopplad till hemförsäkringen.

Krister
Krister,

Grejen är ju att vi inte kommer ha något hem att försäkra i Sverige. Bara husbilen.

Försäkringssystemen, och även skattesystemen, har tydligen inte snappat upp trenden med nomadlivet. Trots alla stolta ord kring fri rörlighet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla svar. Det är värdefullt när man bestämt sig för att hoppa i vattnet i den djupa änden direkt.

Har bott i Portugal i nästan 8 år, så jag är bekant med reglerna kring utflyttning och inflyttning i annat land. Det är i princip lika i hela EU. Man ska ha sin dygnsvila i minst 183 dagar per år (rullande) för att betraktas som resident. Men som någon sa är det lite koll på detta. Att undvika att stanna längre än tre till sex månader i något land lär inte bli ett problem. Är man i Portugal kan man tillbringa några veckor i Spanien för att nollställa räkneverket.

Det finns även en EU-regel kring motorfordon där man efter tre månader i landet måste importera sin bil, eller dra. I Portugal är de särskilt noga med detta. Har någon kunskap hur man ser på husbilar i detta avseende?

Sedan är det inte så enkelt att bli utflyttad från Sverige, man (gäller även Skatteverket) måste bevisa att man saknar väsentlig anknytning till Sverige. Men som alltid är det viktigt att inte provocera reglerna, så man få nog fundera på ett besök i Sverige emellanåt.

Det jag vill uppnå är att inte leva i en nord-syd-axel. Man kan ju faktiskt röra sig i öst-västlig riktning också, därav mitt intresse för en försäkring som gäller för minst ett år utomlands för husbilen.

När det gäller olycksfall och annat utanför bilen ser det ut som man får bära risken själv. De blå sjukförsäkringskortet och en påse pengar så man kan komma hem kanske är det som gäller. Ska kolla Bupa Global.

MUSKATTEN: Har du bott i din husbil under alla dessa år?
Hej...
Jo jag bor 365 dagar om året i husbilen.... Och är mesta tiden i syd östra delen av Europa....
Sen är det väl så när det gäller 3 månaders regeln för bilen... Den bör inte gälla om man är turist.... Man kan ju inte skriva bilen i varje eu land där man stannar mer än 3 månader... Det blir ju himla jobbigt :eek: :twitcy:

Kollade lite på Bupa global.... Det ser ut som att det är en sjukförsäkring...
 

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Hej...
Jo jag bor 365 dagar om året i husbilen.... Och är mesta tiden i syd östra delen av Europa....
Sen är det väl så när det gäller 3 månaders regeln för bilen... Den bör inte gälla om man är turist.... Man kan ju inte skriva bilen i varje eu land där man stannar mer än 3 månader... Det blir ju himla jobbigt :eek: :twitcy:

Kollade lite på Bupa global.... Det ser ut som att det är en sjukförsäkring...
Kollade också Bupa och det är bara sjukvård, och dyrt.

Ser på ICA försäkring att deras olycksfall gäller utanför Norden om man inte är ute mer än ett år. Ska kolla mer med dem.

Den där tre-månadsregeln gäller om man har en bil i landet mer än tre månader. När det gäller Portugal så vet jag att de jagar expats och vinterboende utlänningar som håller bilen för länge. Bilar är en av de stora inkomsterna för portugisiska staten så de har incitamentet. Men man kommer nog undan med att vara turist och sedan dra iväg snarast.

Låter som du är ett vandrande uppslagsverk när det gäller nomadlivet. Tolv år på heltid, man känner sig verkligen som en rookie.Har du någon blog eller liknande?
 

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Har funnit Kabria försäkring som verkar vara heltäckande för mina behov. De har inget kra på hemresa och verkar vid första påseende billigare än både CC WaterCircle och Folsam.

Någon erfarenhet av Kabria?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Om du är svensk medborgare finns det ingen tidsgräns för hur länge du får vistas i Spanien, ej heller krävs något "arbetsvisum". Du bör skaffa dig NIE-nummer och om du vistas mer än halva året i Spanien ska du deklarera här.
 

sobel

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Klippan
HBK-Nr
33132
Medlemskap
2022
Tack för info.

Jag har redan ettt motsvarande personnummer i Portugal (kallas NIF där). Men jag tänker inte stanna där nere mer än under de kallaste månaderna. Vi bör kunna undvika problemet i något land hoppas jag.
 
Toppen