• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkringar vid övervintring

E

ernst2169

Guest
Hej alla.
Vi hoppas att det finns några medlemmar som övervintrar söderut och som kan ge oss råd om vilka försäkringar vi bör teckna. De vanliga reseförsäkringarna täcker ju inte längre utlandsvistelser än 45 dagar.
Vår CC-försäkring är ok för längre tid men hur är det med hemförsäkring, olycksfalls försäkring och andra nödvändiga försäkringar?
Vilka försäkringar har ni själva god erfarenhet av?
Ernst & Gittan
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

ni kan teckna en en försäkring för 60 dagar som inte kostnar mycke annars dyrt
 
F

F.d. 6790

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Den absolut förmånligaste försäkringen tecknar Du hos DINA FÖRSÄKRINGAR om Du skall övervintra--FÖRUTSATT att Du har Din hemförsäkring i samma bolag, Vilket också är mycket förmånligt.
Lycka till
Vi var nere i Spanien 5 mån. förra vintern.

Owan Deer:wub::wideeyed::spinny::swoon::twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55321

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

hej, owander. har en dröm att övervintra i spanien med husbilen,söker tips av alla de slag för att vara bra förberedd. har hört att gasolpriset är att föredra före el då den sägs vara väldigt dyr?ungefärligt pris på camping per mån. från ca. mitten nov. till mitten av apr.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6790

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Hej Knatten.
Dina frågor är svåra att svara på i korthet.Den dröm om att övervintra i spanien ,blev i många fall en missräkning. De saker som var bra var vädret i febr.--April ,Billiga matpiser. Mercadonas butiker kan rek. Kalla morgnar Varmt mitt på dagen Kyliga kvällar . INTE DET PARADIS VI DRÖMT OM I MÅNGA ÅR. Kampingarna varierar från högklassiga (dyra) till rena soptippar (inte fullt så dyra) Min rekomendation - Åk husbil ner-- Hyr en lägenhet eller villa--- Det blir inte dyrare än att ligga på camping ! Använd husbilen för utfykter och hemfärd.---- MEN ALLA TYCKER INTE SOM VI .--- UPPFATTNING ÄR SOM VÄL ÄR INDIVIUELL.-- EN RESA TILL ???? TVEKSAMT ! -- Vi hyrde en villa i TORREVIEJA Priset blev ungefär det samma som att ligga på en camping.

Owan Deer.:twitcy::wub::wideeyed::yes::swoon:
 

Bilagor

  • Torrevieja 2007 052.jpg
    Torrevieja 2007 052.jpg
    1,4 MB · Visningar: 14
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Camping på vädigt fin camping t. ex La Magna kostar ca 9 euro dag vid längre vistelse. Då ingår el dusch och vatten och avlopp vid tomtgräns. Som medlem i EU har du i Spanien och alla andra EU länder rätt att få vård på samma villkor som landets egna innevånare. Min hustru besökte sjukhuset i Alicante pga sin atros. Hon fick där bättre vård än hon fått i Sverige. Vi skall inte tro att den svenska sjukvården står högt över annan europeisk vård. Diverse internationella undersökningar visar på motsatsen. Som eu medborgare garanteras vi samma vård som landets innevånare. Se till att ni var och en har med er kortet från försäkringskassan. I Spanien kan man ha nytta av ett papper som visar att man är pensionär, om man är det. Ibland kan det bli lite billigare. Kostnaden i annat fall ligger vida under de svenska priserna vad gäller vård och mediciner.

Vi har ingen ytterligare försäkring än de första 45 dagarna som hemförsäkringens reseförsäkring ger. Om jag skulle dö så får väl hustru ringa sonen så han kommer ner och skjutsar hem mig. Plats att lägga mig finns ju i husbilen. Skämt och sido. Vi kör utan tilläggsförsäkringar. Hemma försäkringen, medborgarskapet i eu samt bilens assistans och räddningsförsäkring täcker - tycker vi- alla rimliga behov. Hustru kör tyvärr inte husbilen- gissa om jag tjatar-. Med Ryan air tar det inte 1 dag innan sonen är på plats och kan köra hem om jag bryter benet.

Vi fick en offert på dryga 3000 kronor för 3 mån i Spanien. Vi skippade det. Hittills har vi inte behövt ångra oss. Det visar sig om man finns bland vänner- såna får man lätt bland andra svenskar som övervintraR-så fixar man gemensamt en massa saker på plats. Man blir lite som de 3 musketörerna - en för ala -alla för en.

Lycka till och kom gärna till La Magna ca 12 mil s om Alicante, där finns vi från 1/11 om ni vill ha stöd.

Detta är våra val. Jag vet många som gjort samma val som vi, jag vet också andra som väljer extra trygghet och är beredda att betala för den. Ni får gärna kalla oss snåla men vi vill inte betala extra för saker vi inte känner behov av.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Jag förstår inte vad som gått fel för dig. Är det förväntningarna, inställningarna eller någaot annat som brustit för er. Vi var ganska negativa i grunden till Spanien. Så mycket roligare blir det då att vi bokat och längtar efter ännu en vinter där. I mångt och mycket blir livet vad man gör det till. Kanske ni skulle försökt lite till? Självklart kan man inte göra något åt vädret. Vårt väder var bra. Jag slapp sopa snö och skrapa is. Vi kunde inte heller i dec och jan sitta ute utan jacka på kvällen, det förstod vi redan innan vi reste dit. Men som du säger var det många dagar i tshirt när vi spelade boule eller solade utanför vår husbil. Allt blir vad man själv gör det till. Vi gjorde det till en oerhört positiv upplevelse som gett ossmånga nya vänner.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Försäkringar vid övervintring

Hej AndersO!

Menar du den jättestora Campingen, Camping Caravaning La Manga, Costa Calida, söder om Mar Menor vid Playa Honda? Vi var där i januari i år och kikade lite, såg bra ut, men sedan hittade vi en bra ställplats Google Maps (finns i ställplatslistan) en bit därifrån alldeles vid Mar Menor och där var det gratis. Vi stannade bara några dagar, men jag kan tänka mig att den Campingen du nämner (om vi pratar om samma Camping) kan vara ett bra alternativ om man vill stanna en längre tid på en plats.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Ja det var den campingen. Vi var ett 25 tal svenska ekipage där som överlevde vintern på denna plats. Rekomenderas. Det var givetvis inte bara svenskar utan det fanns folk från ett flertal olika länder. Erfarenheter recept språk och levnadsvillkor diskuterades övernationsgränser och språkbarriärer, alltså precis så det skall vara när människor med samma intressen möts.

På campingen fanns möjligheter att delta i språkkurser, målarkurser och danskurser. Vi fick ibland svårt att få tiden att räcka till.

på måndag onsdag och fredag hade vi boulträff med ibland 25 deltagare. Det finns kompisar att åka och spela golf med om det är det man är intresserad av.

På cykelavstånd finns en fin liten hamn med restauranger och cafeer. På campingen finns en inomhuspol med 30 gradigt vatten.

Ja vi trivdes och åker tillbaka till vintern.
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Owan Deer,
Jag måste bara komma in här. Om man föredrar att bo i villa eller lägenhet så förstår jag inte vitsen med att åka husbil dit. Måste vara mycket smidigare att ha en liten personbil. Lättare att i såfall parkera och åka runt med.
När man åker ned med husbil är det ju just det att kunna åka runt och uppleva nya platser som är den stora grejen och att det inte är klimat som i Tailand tycker jag borde vara självklart för de flesta. Men det är ju mycket varmare än i sverige och man kan därför ägna sig åt saker som inte skulle gå i snögloppet här hemma.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Vi hade våra bästa 9 månader, varav 5 i Spanien, 3 i Portugal (rekommenderas för fricampare) och en i Marocko förra vintern.
Inte en enda dag med andra skor en sandaler! En stilla kaffestund ute 99% av dagarna, promenader på stränderna och glada människor med nya relationer. Kan man ha det bättre?

Campingarna (många olika) åkte vi till c:a var 10:e dag för att tvätta kläderna, och ladda batterierna odentligt.

Jättehärligt, vi gör desamma igen i år!

hälsning jyrkla/274
 
F

F.d. 55321

Guest
Sv: Försäkringar vid övervintring

Tack Owan Deer för dit svar som gav extra invändningar på mina funderingar,har inte varit inne och tittat på svar p.g.a så bra väder här på gotland så frun och jag legat ute med husbilen ett par veckor på ön. Även tack och bock till Svend Ö , Anders O , Jappe för era svar gav mycket. Förra ägaren till vår Nordic bil berättade att han brukade ligga på La Manga över vintern,rätt kul. Mitten av april var vi till Keukenhof och tittade på spec. tulpanblommorna och låg på stelplatzen i Heligenhafen där vi möte 4 bilar på väg hem till sverige, alla var solbruna och glada samt åker igen sa dom över nästa vinter om ingenting händer som stoppar det. Flera par hade åkt fyra gånger.än en gång ,TACK för alla inlägg Knatten
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen