• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring

sladden

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Startade en liten semester tripp, körde 8 mil, då frikopplingen la av pedalen gick i botten, ringde försäkringsbolaget, kom en bärgare hissade upp bilen + spännband. körde mot närmaste verkstad, då hände det att bilen blev tappad i en rondell fronten gick in i bärgarens bakändan. Vad anser ni ska bärgaren betala stilleståndsersättning?IMG_2507.JPG
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Startade en liten semester tripp, körde 8 mil, då frikopplingen la av pedalen gick i botten, ringde försäkringsbolaget, kom en bärgare hissade upp bilen + spännband. körde mot närmaste verkstad, då hände det att bilen blev tappad i en rondell fronten gick in i bärgarens bakändan. Vad anser ni ska bärgaren betala stilleståndsersättning?Visa bilaga 196844
Kontakta försäkringsbolaget.
 
R

RobbeS

Guest
Samtliga skador som uppstod då bilen tappades ska bärgningsbolaget via sin försäkring stå för. Enklast är som förslaget ovan att du kontaktar ditt försäkringsbolag och låter dom sköta ärendet. Meddela att du vill ha stilleståndsersättning.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vad jag vet så är det helt och hållet villkoren på din egna försäkring som gäller oavsett vem som är vållande. Har du stilleståndsersättning med så får du det.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vad jag vet så är det helt och hållet villkoren på din egna försäkring som gäller oavsett vem som är vållande. Har du stilleståndsersättning med så får du det.

Jag har inte sett någon försäkring som betalar ut stillestånd på hobbyfordon?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Inte helt säker men visst finns det väl täckning för hyrbil eller kontantersättning per dag även på många husbilsförsäkringar?
 

Thomas & Madde

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
22652
Medlemskap
2024
Vad jag vet så är det helt och hållet villkoren på din egna försäkring som gäller oavsett vem som är vållande. Har du stilleståndsersättning med så får du det.

Nope, bärgaren har en ansvarsförsäkring som står för kostnaderna han orsakat. Troligen hanterar ditt eget försäkringsbolag ärendet och regressar därefter mot bärgarens ansvarsförsäkring :)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nope, bärgaren har en ansvarsförsäkring som står för kostnaderna han orsakat. Troligen hanterar ditt eget försäkringsbolag ärendet och regressar därefter mot bärgarens ansvarsförsäkring :)
Ja absolut är det bärgarens försäkring som står för fiolerna i slutänden men den ersättning man själv får är så vitt jag vet den ersättning som den egna försäkringen eventuellt inkluderar. T.ex. rätt till hyrbil eller avbrottsersättning.
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Har varit i kontakt med försäkringsbolaget i dag, när det gäller frikopplingen får jag 300:- om dagen i högst 21 dagar, skadorna på fronten som bärgaren orsaka får jag 25:- om dagen tills den är färdig, och det kan väl ta sin lilla tid, räknar med 2 mån. om det räcker.
 
Toppen