• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring längre än 185 dagar?

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har sedan tidigare ett exempel skrivet av Folksam hur deras förlängda reseförsäkring i samarbete med Husbilsklubben.se är tänkt att kunna fungera för försäkrade medlemmar.
Jag har lagt in skrivningen tidigare, men skadar inte att göra det igen och de skall inte ses som villkoren utan hur man kan tyda dem.Screenshot_20231020-230137~2.png
Screenshot_20231020-230159~2.png
Screenshot_20231020-230217~2.png
De hjälper kanske någon att räta ut några frågetecken hur Folksams förlängda försäkring
fungerar.

Men läs alltid det finstilta i villkoren.

Krister
 

Kentx

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
25460
Medlemskap
2024
Jag har sedan tidigare ett exempel skrivet av Folksam hur deras förlängda reseförsäkring i samarbete med Husbilsklubben.se är tänkt att kunna fungera för försäkrade medlemmar.
Jag har lagt in skrivningen tidigare, men skadar inte att göra det igen och de skall inte ses som villkoren utan hur man kan tyda dem.Visa bilaga 231350
Visa bilaga 231351
Visa bilaga 231352
De hjälper kanske någon att räta ut några frågetecken hur Folksams förlängda försäkring
fungerar.

Men läs alltid det finstilta i villkoren.

Krister
Tack för en bra förklaring, men man ska nog lägga till att om man är hemma längre än 7 dagar i exemplet ovan, så nollas dom 185 dagarna och 45 nya dagar börjar räknas f.o.m. återresan.
Ett extra reseskydd som många då behöver, kostar knappt 50 kr per person och dag.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag skall inte ta åt mig äran att ha skrivit detta, utan det är vår tidigare Hbk kontakt hos Folksam som utvecklat i stora drag hur försäkringen är tänkt att fungera.

Det är som du skriver Kentx, att lämnar du din husbil mer än 7 dygn, eller gör det fler än två tillfällen under din resa på 185 dagar, då har du brutit din resa med husbil.
Har du då varit hemma i din bostad längre än 7 dygn, då har du 45 nya dagar på din reseförsäkring.

(Har du däremot husbilen med dig hem, då påbörjar du en ny husbilsresa på 185 nya dagar, när du åker ut igen.)

Att tänka på.
Ny reseförsäkring börjar räknas från det du lämnar ditt hem.

Ställ inte av husbilen under din resa med Hbk Folksam avtalet förlängda reseförsäkring på 185 dagar.
Då anses du avbryta resan med husbil.

Svaret jag fått på frågan hur länge bilen kan vara utanför Sverige.
Så svarade Folksam, så länge bilen är besiktigad, skattad och försäkrad under färd, så finns det ingen begränsning, från deras sida.

Men läs alltid det finstilta för avtal och bestämmelser kan ändras över tid.

Mvh Krister
 
Toppen