• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkra äldre husbil

Passion2026

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
36852
Medlemskap
2024
Hej, sitter och jämför försäkringar då jag måste teckna en f.o.m. den 15/ 5 då jag hämtar husbilen. Blir helt snurrig så jag tänker att jag kollar lite här om jag kan bli klokare.
Bilen är från 2003 och totalvikten är 3400 kg.
Ni som har äldre bilar, vilken försäkring har ni? Kan även tillägga att jag har planer på att köra ner i europa i vinter ca 6 månader.
Om jag t.ex. läser på Varsams sida så gäller inte maskinskada på bil äldre än 10 år.....det känns som en väsentlig sak. :oops:
Tacksam för lite input i frågan!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Hej, sitter och jämför försäkringar då jag måste teckna en f.o.m. den 15/ 5 då jag hämtar husbilen. Blir helt snurrig så jag tänker att jag kollar lite här om jag kan bli klokare.
Bilen är från 2003 och totalvikten är 3400 kg.
Ni som har äldre bilar, vilken försäkring har ni? Kan även tillägga att jag har planer på att köra ner i europa i vinter ca 6 månader.
Om jag t.ex. läser på Varsams sida så gäller inte maskinskada på bil äldre än 10 år.....det känns som en väsentlig sak. :oops:
Tacksam för lite input i frågan!
När det gäller maskinskada så har Varsam den längsta av alla bolag.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Maskinvskada brukar ju inte gå att teckna på några äldre fordon. Samtidigt är ju ofta eventuell reparationskostnad i regel lägre på grund av enklare konstruktion, mindre "onödiga" finesser och tillgång på billiga delar både pirat och begagnat.
 
F

F.d. 73249

Guest
kolla dina försäkringar dom var billigast på min 05a
dom olika förs täcker ju ungefär det samma på dessa årsmodeller.
men koster olika mycket, jag går alltid efter billigaste på dessa "gamla" bilar
 

Benny E

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Högsby
HBK-Nr
36121
Medlemskap
2024
Jämförde väldigt många till min -01:a 4 ton och den absolut bästa är enligt mig LF. Helförsäkrad 3700:-/år
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Är i dispyt med Trygg Hansa då mina nycklar är borta, då visar det sig att drulleförsäkringen upphör att gälla då bilen är äldre än 8 år
det blir likadant med maskinskadan 8 år eller 10000mil jag har kört knappt 4000.
Vad betalar man för?
 

Benny E

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Högsby
HBK-Nr
36121
Medlemskap
2024
Maskinskada kan jag förstå men drulleförsäkringen skulle jag gärna vilja ha deras motivering till. Mycket märkligt måste jag säga. Sen vad gäller maskinskada är deras mil/tid väl snålt vad gäller husbil tycker jag.
 
Toppen