• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Förnyelse av körkort med förhöjd behörighet.

Kurt&Ingela

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
28221
Medlemskap
2026
Hej
Väntar på att Transportstyrelsen skall titta på min förnyelse av mitt körkort med förhöjda behörigheter.
Går ut i början av November, lämnat in alla intyg som behövs i April och början av Maj i år.
Har talat med dom ett antal gånger de säger bara att de har många som skall förnyas, för få handläggare.
Fick att jag skulle förnya kortet i slutet November förra året, men var då utomlands kom hem i April.
Har bokat ett antal platser i Europa i November och December.
De säger att mitt körkort gäller även att det har gått ut, men på frågan vad som gäller utanför Sverige kan de ej svara på.
Och gäller försäkringen om jag kör ?
Min fråga om någon har varit utsatt för detta.
Vet att de inte har tittat på mitt ärende.
Med vänlig hälsning Kurt

Hej
Väntar på att Transportstyrelsen skall titta på min förnyelse av mitt körkort med förhöjda behörigheter.
Går ut i början av November, lämnat in alla intyg som behövs i April och början av Maj i år.
Har talat med dom ett antal gånger de säger bara att de har många som skall förnyas, för få handläggare.
Fick att jag skulle förnya kortet i slutet November förra året, men var då utomlands kom hem i April.
De säger att mitt körkort gäller även att det har gått ut, men på frågan vad som gäller utanför Sverige kan de ej svara på.
Med vänlig hälsning Kurt
Kompisen har väntat sedan i våras också, enda svar han får är att det är brist på handläggare, riktigt uruselt tycker jag.
Jag var en månad före kompisen och fick det snabbt, vi har båda utökad behörighet, som ska förnyas vart 5:e år.

Hej
Har ringt ett antal gånger och skickat mejl senast igår.
Vi bor i Örebro så idag åkte jag till Transportstyrelsen.
Når jag svänger in och skall parkera utanför hos dom får jag ett mejl att de har tilldelat mitt ärende tilldelats en handläggare.
Nu är det bara att vänta och se vad som händer, om man blir godkänd att köra vidare.
// Kurt

Har haft samma problem med min förnyelse jag med har ringt o hållit på men handläggare på transport styrelsen sa att körkortet gäller men du måste ha en annan identifikation med dej den dagen körkortet gått ut vilket det blev för jag mitt körkort blev ok 3 dar innan det gamla gick ut gick in på transport styrelsen mina sidor körkort där såg jag att dom godkänt ansökan o skulle skicka ut brev dom jag skulle skicka in med kort o namnteckning
När jag fick mitt nya kort hade det gått 14 dar över dom hade ett halvår på sej o sånt strul

Hej igen gick in på mina sidor hos Transportstyrelsen i Fredags eftermiddag och där kunde jag läsa att de godkänt förnyelse av körkortet.
Och att de skickat ut underlag om nytt körkort.
Det kom idag på posten och skall ta ca 5 dagar att få kortet på posten.
Konstigt att man skall "behöva ringa och mejla " för att få lite fart på dom.
Tack för alla svar och att man inte är ensam om problemet.

Skickade in till TRP i mars, fick körkortet i fredags. Men då hade jag ringt ett antal gånger och bett dom att inte lägga tillbaks min ansökan i pappershögen när klockan var 15,59 när det var fredag.

Hej
Med vänlig hälsning Kurt
Hej

Jag har samma problem och enligt Transportstyrelsen så får jag ett besked i Mars-April 2026.
Nu lämnar jag Sverige som vanligt i November och åker till Spanien och Portugal och mitt körkort är giltigt t.o.m 2026-04-19 så jag måste komma hem innan dess.
Jag tror dock att Länsförsäkringar accepterar den giltighet som körkortet har.
Kontaktade för säkerhets skull Transportstyrelsen och frågade om de fått läkarintygen och de bekräftade att de fått båda två och det var 4-5 veckor sedan.
Mer kan jag inte göra för nu är det upp till Transportstyrelsen och en handläggare att ordna ärendet.

Hej
Hämtade ut körkortet idag, så nu kan vi åka söderut nästa vecka 10 dagar försenade.
Hoppas det går bra för er andra som väntar på era körkort .
// Kurt

Tillbaka
Toppen