• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Förminska husbil

A

Amatören

Guest
Alla pratar ju om uppvägning men jag vill ha en mindre bil!

Bilen är enligt papperna 6050mm, alltså FEM centimeter för lång för att vara billigare på alla broar,färjor ja vad som helst då alla tydligen har den regeln.

Det är ju inte direkt så att mina fem centimeter gör mer åverkan på någon bro/väg inte heller tror jag dom gör så mycket på packningen av färjan och det fånigaste av allt är ju att jag hade förmodligen inte ens märkt det om tillverkaren hade gjort bilen 5990mm istället.

Så då har jag ju två frågor, den ena är mer filosofisk där jag funderar på hur fasen man tänker när man gör en bil fem centimeter över gränsen.

Den andra och mer konstruktiva frågan är om man kan strippa bort lite längd på stötfångare och sen få någon att godkänna bilen som under 6 meter?
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Förminska husbil

På vår förra bil som var 6,05 tog jag bort 6cm på bakre ljusrampen. Du behöver inte besikta om för detta. Begär mätning om någon inte tror dig. Fick mäta en gång på Öresundsbron.Olle.:yes:
 
A

Amatören

Guest
Sv: Förminska husbil

Det är ju den enkla metoden, men jag läste här någonstans om någon som hade behövt visa registreringsbeviset på Öresundsbron (man skall ju ha det i bilen vid färd utomlands så man kan ju inte säga att man har det med). Och står där svart på vitt att den är över 6m så tror jag inte att jag får någon att gå ut och mäta och krångla?

Klart jag kan testa men anledningen till det här är ju att vi tänkt oss flera småresor med husbilen och då blir det många färjeturer/broresor och skall man mäta varje gång hade det varit smidigt med ett papper man kunde visa fram i kassan.

Gör man som många av er gör med månadslånga resor så spelar det kanske inte så stor roll vilket färjepris man betalar men om man som vi funderar på en weekend till tivoli/zoo en till legoland/lallandia en vecka på Gotland och en liten tur till Tyskland så blir det rätt stor skillnad mellan personbilspris och vår gigantiska husbil :cool:.

Annars får jag väl ta med ett eget 6m måttband som jag råkat dra lite för hårt i :rolleyes:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Förminska husbil

Registreringsbeviset er vel ikke "bevis"? I Norge er det aktuell lengde som gjelder, slik at man på ferger o.l. ofte må betale for påmontert utsyr, som sykkelstativ, tilhengerfeste og evt, annen last.

Har man dermed fjernet "ting" fra kjøretøyet så det er blitt kortere må vel det også gjelde? Om man gjør noe ulovligt med at da kjøretøyet aviker fra typegodkjenningen er nok en annen sak.

Forøvrig kommer gjerne disse "idiotiske" lengdene rett over 6m, 7m o.s.v. av at chassiet bilen bygges på er endret, slik at for å benytte samme inredning som tidliger blir bobilen litt for lang.

Klart man kunne sikert kuttet 5-10 cm på seng, salong el.liknende for å komme under, men det er vel et snakk om kr. og ører som alt i denne verden og da er det vel bare og legge det over på forbruker som man alltid gjør?

Kansje man hadde solgt mer om den var 5 cm kortere, neppe for det er vel bare her oppe cm teller. Flere og flere kontinenter på kontinentet har vel priser over og under en lengde, 8 eller 10m?
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Förminska husbil

Skillnaden över och under 6 m på Öresundsbron är

Bil upp till 6 meter 185,00 kr

Bil upp till 6 meter med släp/husvagn, husbil över 6 meter 370,00 kr

Och Gotlandsfärjan
Personfordon under 6 meter 254-510 kr

Husbil över 6 meter 559-1122 kr


Inte vet jag men nog känns det spontant som rätt onödigt och hålla på och korta bilen.

Det är ju den enkla metoden, men jag läste här någonstans om någon som hade behövt visa registreringsbeviset på Öresundsbron (man skall ju ha det i bilen vid färd utomlands så man kan ju inte säga att man har det med). Och står där svart på vitt att den är över 6m så tror jag inte att jag får någon att gå ut och mäta och krångla?

Klart jag kan testa men anledningen till det här är ju att vi tänkt oss flera småresor med husbilen och då blir det många färjeturer/broresor och skall man mäta varje gång hade det varit smidigt med ett papper man kunde visa fram i kassan.

Gör man som många av er gör med månadslånga resor så spelar det kanske inte så stor roll vilket färjepris man betalar men om man som vi funderar på en weekend till tivoli/zoo en till legoland/lallandia en vecka på Gotland och en liten tur till Tyskland så blir det rätt stor skillnad mellan personbilspris och vår gigantiska husbil :cool:.

Annars får jag väl ta med ett eget 6m måttband som jag råkat dra lite för hårt i :rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Förminska husbil

Hei!
Vil bare påminne om at Öresundsbron forholder seg til lengden i registreringsbeviset.
Sykler og annet påheng regnes ikke med.
Norske ferger (i hvert fall ferga Moss-Horten) legger på lengden dersom du har sykler med, men tar ikke med sykkelstativet dersom det er hengt opp.
Jeg , med mine 5,99 må alltid vise vognkortet der, og aldri ta med sykler for å få rimeligste takst.
M.a.o: Skulle tro at du må få lagt inn ny lengde i registreringsbeviset for å komme billig over Øresundsbroen.
Og: Kjør ALLTID manuel fil!!

mvh Kangas
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Förminska husbil

Brukar klara mig som åttametersbil fast bilen är 8,20. (I 800 står det på bilen)
Bara en gång vid Buravik (från Bergen mot Hardangervidden) blev det mätning, och ett högre pris.:rolleyes:
 
A

Amatören

Guest
Sv: Förminska husbil

Nu är det inte bara för att jag är snål utan snarare för att jag tycker det är jäkligt fånigt att min bil betalar samma som en bil som är 9meter för att den råkar vara 6,05meter. Därför undrar jag om det är möjligt att med lite pill få ett papper som jag kan visa fram i kassan och därmed betala halva priset?

Sen är ju dom där låga priserna som X anger bara om man har en brobizz som kostar 320kr om året och då skall man köra i brobizzfilen och då är risken stor att maskinen mäter fel och då får man betala det högre priset och får bara tillbaka mellanskillnaden om man skickar en kopia på registreringsbeviset... Vilket ju skulle vara som att skjuta sig själv i foten.

Priser
Pris per enkelresa SEK exkl moms SEK inkl moms Motorcykel 164,00 205,00 Bil upp till 6 meter 300,00 375,00 Bil upp till 6 meter med
släp/husvagn, husbil över 6 meter
samt varubil/minibuss 6-9 meter 600,00 750,00
är dom vanliga priserna som man betalar i kassan och det är dom jag inte gillar. En bil över 6 meter här får alltså betala 1500kr för att åka på bron fram och tillbaka.

Scandlines http://www.scandlines.se/farja/priser/helsingborg-helsingor/ har ännu värre priser. 820kr för en tur och returbiljett med en liten bil och 1640kr för en bil över 6 meter.

Det är inte jättemycket pengar men det här är ju ett rabattkort på 50% och det är ju inte tråkigt?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Förminska husbil

Jag håller med dej för att om du parkerar 6 cm längre ifrån med en 5,99 meters bil så tar dom ju samma plats .

Trivs du med bilen och skall behålla den i ett antal år så korta den om det är möjligt och gör en reg.besiktning på den , summan det kostar har du säkert igen vid försäljning samt får du nog lite mera för den då den blir under 6 meter .
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Förminska husbil

Våran bil är 7,14, i reg beviset står felaktigt 8,40. Har bett importören(burstner) ändra dette men intet har hänt.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Förminska husbil

Hej.
Har Du mätt bilen för att se hur lång bilen verkligen är?Den kanske är under 6 m.Samtidigt ser Du vad som är längst ut fram och bak.
Mvh Jan-E
 
Toppen